Doorgaan naar inhoud
Menu
Satur9's World
  • Home
  • Wie
  • Waar
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Insta-links
  • Leeslijst
Satur9's World

Internationale vrouwendag

Geplaatst op 10 maart 202410 maart 2024

Vanaf nu schrijf ik op zondag voor onbepaalde tijd een blogbericht over iets wat me bezighoudt.

Vrijdag was het internationale vrouwendag. Ik heb niet “meegedaan” en heb er niks over gepost op mijn sociale media.

Niet dat ik de internationale vrouwendag niet belangrijk vind, integendeel. Die is nodig, er is nog zoveel werk. Maar het stoort me mateloos hoe die dag gerecupereerd wordt door de commerce. De middenstand regeert het land, niewaar. Korting voor Internationale Vrouwendag! Stof, muesli, tijdschriften… je kan het zo gek niet bedenken of je krijgt korting op de Internationale Vrouwendag. Zelfs Mediamarkt doet een efforke en viert vrouwen in de technologie en daarbuiten. Applaus! Euh, not. Het gaat om verkopen, verkopen, verkopen.

Bahamontes, geliefd wielertijdschrift in Vlaanderen, deed me van mijn stoel vallen. Met op Facebook een tekstje over hun vorige vrouwen-nummer, dat nog steeds te koop is trouwens. En of ze binnenkort/volgend jaar misschien nog eens een vrouwen-nummer zouden maken?

Weet je van wanneer dat vorige vrouwen-nummer dateert? Van 2015. Jawel, u leest dat goed. Tweeduizendvijftien! Dat is begot 9 jaar geleden. Dus als ze volgend jaar nog eens een nummer over vrouwen zouden maken, dan zou daar 10 jaar tussen zitten. Tien jaar! En dan denk ik: reactionaire ouwe lullen. Ik ben blij dat ik mijn abonnement jaren geleden al opzegde. Omdat het me stoorde hoe de oude wielercultuur verheerlijkt wordt. Bier en koers. Koers en bier. Veel bier liefst. En het verheerlijken van VDB, Pantani en co. Maar ook dus: vooral op venten gericht. Ouwe, reactionaire, bierdrinkende, caféhangende lullen.

Toen ik vannacht wakker lag (ja, dat gebeurt wel eens) lag ik te denken (ja, dat gebeurt ook wel eens). Over de vrouwendag. En over naaien. En over hoe naaien eigenlijk ook techniek is, zoals bijvoorbeeld plaatbewerking dat is. Stukken snijden uit een aluminium plaat, en naaien, je kan het perfect vergelijken. En toen kreeg ik nog een Instagram-post doorgestuurd over hoe de Internationale Vrouwendag eigenlijk, lang geleden, ontstond door actie van de naaisters van het New Yorkse kledingdistrict. En dat sluit dus aan bij mijn stelling dat naaien ook techniek is.

En dat dat compleet anders gepercipieerd wordt. Omdat het vooral vrouwen zijn die in de kledingsector werkten. Het is meer een “zachte” sector, terwijl bijvoorbeeld de staalindustrie absoluut niet zo bekeken wordt. Daar zijn ook arbeiders, maar die staan toch net nog een trapje hoger in de hiërarchie dan de vrouwen die in de textielindustrie werken.

In ieder geval. Vrouwendag overbodig wegens al veel veranderd? Ik dacht het niet. Er is nog véél werk aan de winkel. Ik wens alle vrouwen een fijn vrouwenjaar toe.

Dit delen:

  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om op Pinterest te delen (Opent in een nieuw venster) Pinterest
  • Klik om te delen op X (Opent in een nieuw venster) X
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Verwante Berichten:

  • Vrouwendag
  • Vrouwendag

54 gedachten over “Internationale vrouwendag”

  1. djaktief schreef:
    10 maart 2024 om 09:31

    Die IG-post vond ik ook heel inspirerend.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
  2. kolibrie schreef:
    10 maart 2024 om 09:34

    Goed dat er zo een dag bestaat als wereld vrouwen dag.
    Zijn nog veel vrouwen die nu durven opkomen voor hun zelf.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. Satur9 schreef:
      10 maart 2024 om 09:44

      Klopt ook helemaal, vind ik. Er zijn nog teveel vrouwen die niet uit die ondergeschikte rol durven komen.

      Aan het laden...
      Beantwoorden
      1. kolibrie schreef:
        10 maart 2024 om 09:46

        Vind ik ook, en vind het nog steeds jammer.

        Aan het laden...
        Beantwoorden
      2. MyriamC schreef:
        10 maart 2024 om 09:58

        Maar er zijn ook vrouwen genoeg die niet uit die ondergeschikte rol willen komen.

        Aan het laden...
        Beantwoorden
        1. Satur9 schreef:
          10 maart 2024 om 10:44

          Ook waar.
          En zie wat er in Ierland gebeurt met dat referendum.

          Aan het laden...
          Beantwoorden
          1. omabaard schreef:
            10 maart 2024 om 11:08

            Wat in Ierland gebeurde, begrijp ik echt niet!?

            Aan het laden...
            Beantwoorden
            1. Satur9 schreef:
              11 maart 2024 om 08:49

              Het deel met het huwelijk, daar kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen omdat het te vaag verwoord was en het wel grote impact heeft op erfenisrecht en zo. Tot daaraan toe.
              Maar de vrouw aan de haard? Ik snap het ook niet. Maar overal is men momenteel meer stappen achteruit aan het zetten dan vooruit, vind ik. Kijk naar Amerika.
              Ik mag het niet gedroomd hebben dat extreem-rechts hier aan de macht komt. “Laat ze het maar eens bewijzen”, euh, sorry, liever niet.

              Aan het laden...
              Beantwoorden
  3. Matroos Beek schreef:
    10 maart 2024 om 10:30

    Er is zeker nog heel veel werk aan de winkel, maar of zo’n dag per jaar zal helpen is de vraag.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. Satur9 schreef:
      10 maart 2024 om 10:45

      Vandaar mijn wens op het einde voor een fijn vrouwenjaar 🙂

      Aan het laden...
      Beantwoorden
  4. mijnnikonenik schreef:
    10 maart 2024 om 12:20

    Knap geschreven! Onderschrijf het helemaal.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. Satur9 schreef:
      11 maart 2024 om 08:49

      Dankjewel!

      Aan het laden...
      Beantwoorden
  5. Deborah schreef:
    10 maart 2024 om 13:19

    Amen!!
    Een mooi en goed vrouwen jaar gewenst.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. Satur9 schreef:
      11 maart 2024 om 08:49

      🙂

      Aan het laden...
      Beantwoorden
  6. mie schreef:
    10 maart 2024 om 14:45

    Jubel jubel! Ik ben heel erg blij met deze blogpost!

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. Satur9 schreef:
      11 maart 2024 om 08:50

      Dat maakt me ook blij 🙂 (ik zit vol meningen hoor, heb alleen niet altijd even veel zin om ze te ventileren)

      Aan het laden...
      Beantwoorden
  7. Samaja schreef:
    10 maart 2024 om 15:08

    Er is nog zoveel werk aan de winkel, ik heb net het gevoel dat we stappen achteruit zetten. Dat hele idee van die ’trad’ wives bijvoorbeeld, vind ik alarmerend.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. MyriamC schreef:
      10 maart 2024 om 18:45

      Waarom eigenlijk? Als die vrouwen daar zelf voor kiezen? Dat ze de vrijheid hebben om daardoor te kiezen!

      Aan het laden...
      Beantwoorden
      1. Samaja schreef:
        10 maart 2024 om 18:58

        Het gaat niet enkel om thuisblijven en voor de kinderen zorgen, maar ook over de man als baas en hoofd van het gezin die de regels maakt.

        Aan het laden...
        Beantwoorden
        1. MyriamC schreef:
          10 maart 2024 om 19:03

          Waarom zou de man persé de regels maken? Omdat hij kostwinner is? Dat zie ik toch anders.

          Aan het laden...
          Beantwoorden
          1. Samaja schreef:
            10 maart 2024 om 19:09

            Goed dat jij het anders ziet, maar daar gaat die hele trend over, toch zeker in de VS. Ik kom uit zo’n traditioneel gezin waar mijn moeder thuisbleef en voor de kinderen zorgde en mijn vader de regels maakt omdat hij de kostwinner is. Mijn mama mocht zelfs geen rijbewijs halen. Het heeft mij geleerd om in het leven voor mezelf te zorgen. Ik heb een schat van een man, maar ik zou nooit financieel van hem afhankelijk willen zijn.

            Aan het laden...
            Beantwoorden
            1. MyriamC schreef:
              10 maart 2024 om 20:54

              Dat was bij ons thuis anders. Mijn vader was waarschijnlijk heel erg voor op zijn tijd want mijn moeder beheerde o.a. de portemonnee, ook al was ze huisvrouw.
              Ik ben er zeker van dat nog veel vrouwen ervoor zouden kiezen om niet buitenshuis te moeten werken. En het zou ook veel kinderen ten goede komen. Alleen is dat tegenwoordig financieel niet meer haalbaar.

              Aan het laden...
              Beantwoorden
              1. Samaja schreef:
                10 maart 2024 om 21:11

                Mooi dat het bij jou thuis anders was. Wat iemand wil doen in zijn leven (al dan niet kinderen krijgen, uit werken gaan of thuisblijven,…) zou geen verschil mogen maken wat betreft hun gelijkwaardigheid of zeggenschap. En net dat zie je wel bij die trad wives. Dat gaat veel verder dan enkel thuisblijven voor de kinderen. Het heeft een akelig paternalistisch toontje.

                Aan het laden...
                Beantwoorden
      2. Satur9 schreef:
        11 maart 2024 om 09:02

        Gaat dat zo blijven, dat we zelf kunnen kiezen? De mogelijkheid dat daar een eind aan komt, is niet irreëel, en ik denk dat dat een deel van het beangstigende eraan is.

        Aan het laden...
        Beantwoorden
        1. MyriamC schreef:
          11 maart 2024 om 09:06

          Hoe bedoel je dat?

          Aan het laden...
          Beantwoorden
          1. Satur9 schreef:
            11 maart 2024 om 09:10

            Ik denk dat er momenteel op veel plaatsen stappen terug gezet worden, kijk bijvoorbeeld naar Amerika. Geen idee wat er gaat gebeuren als een Trump zoekend naar wraak terug aan de macht komt. Kijk naar Ierland. Het recht op abortus, het recht op euthanasie, kunnen allemaal op de helling komen als meer behoudende partijen aan de macht komen (ik druk het voorzichtig uit, ik bedoel eigenlijk als extreem-rechts aan de macht komt). De vrouwenrechten kunnen dan ook wel makkelijk teruggeschroefd worden. Misschien lijkt dat een doemscenario, maar ik weet het niet. Het zijn dingen waarover ik nadenk.

            Aan het laden...
            Beantwoorden
            1. Samaja schreef:
              11 maart 2024 om 09:59

              Ja, precies, ik denk dat we echt waakzaam moeten zijn. Wat verworven is, kan ons zo weer afgenomen worden!

              Aan het laden...
              Beantwoorden
              1. Satur9 schreef:
                12 maart 2024 om 16:39

                Ben het helemaal met je eens.

                Aan het laden...
                Beantwoorden
            2. MyriamC schreef:
              11 maart 2024 om 11:30

              Het zal zo’n vaart niet lopen want extreem rechts krijgt hier gewoon geen kans.

              Aan het laden...
              Beantwoorden
              1. Satur9 schreef:
                12 maart 2024 om 16:37

                Ik mag het echt hopen. Want ik ben daar wel bang voor. We gaan niet weten wat ons overkomt, denk ik.

                Aan het laden...
                Beantwoorden
                1. MyriamC schreef:
                  12 maart 2024 om 16:50

                  Van mij mogen ze ’t een keer proberen. Wat we nu als regering hebben trekt ook op niks.

                  Aan het laden...
                2. Satur9 schreef:
                  18 maart 2024 om 10:12

                  Ik sta daar zeer huiverachtig tegenover. Ze kunnen héél veel kapot maken in vier jaar, ook dingen waar we nu niet bij stilstaan omdat we ze zo vanzelfsprekend vinden.

                  Aan het laden...
                3. MyriamC schreef:
                  18 maart 2024 om 10:54

                  Maar wat bakken ze er nu van? Ook helemaal niks. Ik ben ondertussen zo gedegouteerd van al die politiekers en hun politieke spelletjes dat het mij al eender is wie er aan de macht komt. Goed zal het toch nooit zijn.

                  Aan het laden...
                4. Satur9 schreef:
                  18 maart 2024 om 11:15

                  Ze bakken er niks van, ben ik helemaal met je eens, en mijn vertrouwen in de politiek heeft nog nooit zo diep gezeten. Ik twijfel over op wie ik ga stemmen en da’s de eerste keer.
                  Maar toch, extreem-rechts zie ik liever niet aan de macht. Gelijk hoe.

                  Aan het laden...
                5. MyriamC schreef:
                  18 maart 2024 om 11:22

                  Ik ook niet Anne. Bij mij zou het vooral een stem van protest zijn tegen alle andere partijen. Ik heb hoegenaamd nog geen idee voor wie ik wil stemmen want het zijn allemaal leugenaars en graaiers. Misschien stem ik wel op die nieuwe lijst Blanco als die er komt.

                  Aan het laden...
                6. Satur9 schreef:
                  18 maart 2024 om 11:26

                  Ja, daar had mijn pluszoon het ook over.
                  Van extreem-rechts ben ik bang, stem ik gelijk hoe nooit voor. Voor extreem-links ook niet, sowieso niet op federaal en Vlaams niveau. Ben een sos in hart en nieren, maar mijn zin op sp.a te stemmen zit onder nul. Ward De Bever en companen kunnen ook niet op mijn sympathie rekenen. Tja…

                  Aan het laden...
                7. MyriamC schreef:
                  18 maart 2024 om 11:40

                  Als ik eerlijk ben … het kan mij allemaal heel weinig schelen. Ze doen toch hun goesting en het zal nooit voor iedereen goed zijn.

                  Aan het laden...
                8. Satur9 schreef:
                  18 maart 2024 om 11:44

                  Ik ben nooit echt anti-politiek geweest, maar nu komt het er toch heel dicht in de buurt. Dus ja, ik begrijp je wel. Het is allemaal ontspoord.

                  Aan het laden...
    2. Satur9 schreef:
      11 maart 2024 om 08:51

      Die tradwives, daar had ik nog niet van gehoord. Ben het even gaan opzoeken. Fack zeg, creepy.

      Aan het laden...
      Beantwoorden
  8. rietepietz schreef:
    10 maart 2024 om 17:07

    Er zin zeker landen waar nog veel moet gebeuren maar war mij betreft hoeft daar in Nederland geen speciale dag voor te zijn. Dat soort dingen ontaard hier altijd in “kijk mij het eens goed voor hebben met vrouwen “(of andere onderwerpen) . Het zal me worst zijn of naaien als techniek gezien wordt of niet, en ja ik weet heus dat er techniet aan te pas komt. Ik had geen man nodig om mijn naaimachine te smeren en wist meestal zelf wel waarom bepaalde dingen soms haperden. Vrouwenemancipatie is niet “in alles precies eender gewaardeerd worden als mannen” maar “je goed voelen in je manier van leven ,ook als die wat afwijkt van gemiddeld” en dát kan hier in Nederland gelukkig. Ik heb me nooit minder dan een man gevoeld.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. MyriamC schreef:
      10 maart 2024 om 18:46

      Super Riet. Helemaal met je eens.

      Aan het laden...
      Beantwoorden
    2. Satur9 schreef:
      11 maart 2024 om 08:58

      Ja, dat is het hier ook zo’n beetje geworden hè. We kopen een presentje en alles is goed. En mannen die dan gaan zeuren over een mannendag. Enzovoort.
      Maar ik ben het niet met je eens dat zo’n dag niet nodig is. Of dat het gaat over “in alles precies eerder gewaardeerd worden” of over “gelijk zijn”. Het gaat me wel over de mogelijkheid tot keuzes maken, bijvoorbeeld. En die mogelijkheid tot keuzes maken is er bij ons, en we vinden die vanzelfsprekend. Maar de klok kan héél snel teruggedraaid worden, en dat moeten we voorkomen.
      Dat naaien is techniek als voorbeeld gaat me niet over of jij of ik onze naaimachine kunnen onderhouden of herstellen, het gaat over een veel breder begrip, over waardering van betaald werk. Maar dat voorbeeld kan natuurlijk ook veel breder genomen worden, want de waardering voor technisch werk of handenarbeid is sowieso te laag, of het nu om vrouwen of mannen gaat.
      Weet je, Vlaanderen was misschien wel anders vroeger, en ik voelde me soms wel minder dan een man. Toen ik trouwde, was het hier nog de gewoonte dat je de naam van je man gebruikte. Ik had er een viscerale afkeer van, en ik heb het nooit gedaan. Dan nam ik (bijvoorbeeld) nog liever de telefoon op zonder een naam te zeggen. Dat kan futiel klinken, maar dat is het niet. Was het niet. Het is iets wat nu wel verdwenen is, denk ik.

      Aan het laden...
      Beantwoorden
      1. rietepietz schreef:
        11 maart 2024 om 10:09

        Het zal ook niet voor iedereen hetzelfde zijn, ik ben altijd reuze weerbaar geweest, heb ook altijd in een mannenwereld gewerkt en voelde me daar prima bij en zeker niet ondergewaardeerd, dat helpt natuurlijk wel. Er is niets mis met “vrouwendingen” in het werk wanneer je er zelf voor kunt kiezen. Ik vond het heerlijk de eerste paar jaar alleen maar thuis te zijn bij de kinderen,dát wordt misschien wel ondergewaardeerd, dat vrouwen er voor kiezen om “moeder te zijn”. Ik draag nog stééds de naam van Henk, zou niet anders willen ondanks dat je als weduwe door de overheid weer met je “eigen”naam aangesproken wordt. Gelukkig is daar tegenwoordig allemaal keuze in. In vergelijking met landen waar vrouwen ongevraagd besneden worden en zich verplicht onder een boerka moeten verstoppen maken wij ons hier druk om futiliteiten. Maar dat is natuurlijk maar mijn zienswijze, en ik ben een vrouw die zich nooit iets heeft laten zeggen en het dus ook nooit nodig vond dat andere zich druk maakte over zaken die volgens mij niet deugen. Neemt niet weg dat we inderdaad op moeten letten dat we dát we zelf de keuze houden maar of daar nou een vrouwendag nut voor heeft?.

        Aan het laden...
        Beantwoorden
        1. Satur9 schreef:
          12 maart 2024 om 16:39

          Die vrouwendag heeft inderdaad geen nut. Ooit wel een symbolische waarde, maar zoals zoveel dingen compleet plat gecommercialiseerd. En dat hebben we al helemaal niet nodig.
          Wat mij betreft is die mogelijkheid tot keuze het belangrijkste, en ook dat we alert zijn dat we geen grote stappen terug zetten.
          Ik moet zeggen dat ik er wel een probleem mee had, met de naam van mijn man aan te nemen, en dat heb ik dus nooit gedaan.
          En ja, huishoudelijk werk en de kinderen opvoeden is zwáár ondergewaardeerd.

          Aan het laden...
          Beantwoorden
          1. rietepietz schreef:
            12 maart 2024 om 17:28

            Ja zo is het wel , uiteindelijk worden ook mannen ondergewaardeerd in beroepen die weinig ( schoolse) opleiding vragen maar meer praktijk gericht zijn. Het heeft geen aanzien. Maar precies, net als bij die naam, is het belangrijk dat er iets te kiezen valt en dat hebben we hiér gelukkig meestal wel. Ideaal is het natuurlijk nergens daar kunnen we het rustig over eens zijn.

            Aan het laden...
            Beantwoorden
            1. Satur9 schreef:
              18 maart 2024 om 10:14

              Yep. Mijn zoon is elektricien, ik weet hoe het is. En de beroepsscholen (hier) hebben bijna allemaal een slechte naam. Terwijl er ook hard gewerkt wordt, ook door leerkrachten en directies. Zo had Milan een ongelooflijk fijne middelbare school, ik ben nog steeds dankbaar om hoe ze hem daar “gevormd” hebben, niet alleen qua opleiding, maar ook qua persoonlijkheid. Een school met een heel duidelijk anti-pest-beleid, wat over het algemeen heel ver te zoeken is. Echt, zo dankbaar.
              En verder: ja, we kunnen het daarover rustig eens zijn 🙂

              Aan het laden...
              Beantwoorden
              1. rietepietz schreef:
                18 maart 2024 om 19:52

                Belachelijk dat van dat soort nuttige beroepen zo ondergewaardeerd wordt. We kúnnen helemaal niet zonder.

                Aan het laden...
                Beantwoorden
                1. Satur9 schreef:
                  19 maart 2024 om 07:21

                  Klopt helemaal.

                  Aan het laden...
  9. Menck schreef:
    11 maart 2024 om 17:19

    De ongelijkheid wordt jaar na jaar benadrukt. Idealiter zou Internationale Vrouwendag niet meer hoeven. Nooit meer hoeven. Vrouwen gelijk aan mannen gelijk aan vrouwen, weet u wel. Als die utopie ooit bewaarheid zou worden, vieren we wat mij betreft Internationale Gelijkemensendag.

    Het zal niet voor vandaag noch voor morgen zijn, vrees ik.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. Satur9 schreef:
      12 maart 2024 om 16:35

      Nee, dat denk ik ook niet.

      Aan het laden...
      Beantwoorden
  10. elsjeveth schreef:
    11 maart 2024 om 20:31

    De noodzaak van Internationale Vrouwendag (zonder de commercie alsjeblieft, nu die er zich mee gaan bemoeien, ergerlijk gewoon) helaas nog steeds actueel.
    Sommige zaken gaan echt achteruit i.p.v. vooruit.
    Onderwijs voor meisjes in bepaalde bevolkingsgroepen b.v. de plaats binnen het gezin van de vrouw etc.
    Huiveringwekkend dat dergelijke scheve toestanden steeds meer aan de orde zijn, internationaal maar zeker ook nationaal.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. Satur9 schreef:
      12 maart 2024 om 16:32

      Ik ben het helemaal met je eens.

      Aan het laden...
      Beantwoorden
  11. Goofball schreef:
    29 maart 2024 om 10:50

    er is weer steeds meer werk aan de winkel.

    Aan het laden...
    Beantwoorden
    1. Satur9 schreef:
      30 maart 2024 om 07:14

      Helemaal mee eens.

      Aan het laden...
      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij djaktiefReactie annuleren

Recente reacties

  • Matroos Beek op Domein Menas
  • rietepietz op Domein Menas
  • josiesstories op Van dag tot dag (10)
  • djaktief op Domein Menas
  • Jan K. alias Afanja op Domein Menas

Categorieën

  • Bloggen
  • Categorie vergeten
  • Creatief
  • Familie
  • Fietsen en wandelen
  • Foto's
  • Gent
  • Lekker
  • Leven en liefde
  • Lezen en luisteren
  • Reizen
  • Toogpraat
  • Ziek

Tagcloud

#projectblogboek #satur9sphotochallenge #wedraaiendoor 40 dagen bloggen 1000 vragen aan jezelf borstkanker breien camper camperlife corona destelbergen dilemma dilemma's fietsen foto challenge frankrijk gastblog gastblogger Gent haken holiday kanker lievegem lililove metastase naaien ontheroadagain op reis ottolove photo challenge pipalove Sint-Amandsberg tdf throwback thursday tour de france vakantie verjaardag vriendenboekje waarschoot week in beeld ziek zomer zonsondergang zonsopgang zou je liever?

Archief

Meta

  • Login
  • Berichten feed
  • Reacties feed
  • WordPress.org

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Voeg je bij 102 andere abonnees

Volg Satur9's World

Voeg je bij 102 andere abonnees
©2025 Satur9's World | Aangedreven door SuperbThemes
 

Reacties laden....
 

    %d