Fietssnelwegen in Vlaanderen. De theorie is mooi, de praktijk is vaak bedroevend tot frustrerend. In dit reeksje belicht ik elke week een verkeerssituatie die niet op een fietssnelweg hoort, en maak de vergelijking met een autosnelweg. Onderaan deze blogpost vind je de definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia, en een lijstje met voorgaande blogposts.

Deze week: Fietspadbegroeiing.

We fietsen nog steeds op de fietsnelweg F4 in Destelbergen richting Gent. We hebben het betere bochtenwerk achter ons gelaten, maar de fietspaden blijven heel smal. Hier met een “buffer” tussen de weg en het fietspad (lees: de riool) (ik gebruik geen smileys op mijn blog, maar soms mis ik dat toch, hier zou ik toch wel zo’n oogrol-smiley willen zetten). 

 

Alsof het fietspad nog niet smal genoeg is, het kan altijd nog wat smaller! Mooie plantjes en bloemen, dat wel, maar wat schiet er in godsnaam nog over? Je moet balanceren om erlangs te geraken, en er niet met je pedaal in te blijven haken. 

Op deze plek wordt de begroeiing niet onderhouden/gesnoeid/verwijderd door de bewoners, maar het gebeurt ook vaak dat de overheid met de vinger te wijzen valt. 

En ik heb hélemaal niks tegen groen, integendeel, maar de onveilige toestanden zijn me er toch te veel aan. 

Kan dit op een autosnelweg? Neen. Op een autosnelweg heb ik dit nog nooit gezien. Op gewone wegen soms wel, en als je met een hoger voertuig rijdt, moet je al eens opletten voor overhangende takken van bomen, maar op een autosnelweg? Zoiets? Neen. Er is in de eerste plaats al een pechstrook, waardoor langs rechts nooit hinder is door begroeiing. 

Stay tuned voor een volgende illustratie van het begrip fietssnelweg, volgende week!



De definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia:
Fietssnelweg, snelfietsroute, snelle fietsroute en in Vlaanderen ook fiets-o-strade zijn informele benamingen voor een
fietspad dat is bedoeld voor langeafstandsverkeer.

Maar eigenlijk, nog volgens Wikipedia, is er geen definitie van een fietssnelweg.
Er is geen officiële definitie van een fietssnelweg. Tot de door overheden en verkeerskundigen genoemde kenmerken van een zo’n route behoren afwezigheid van gelijkvloerse kruisingen met gemotoriseerd verkeer, beter wegdek (bij voorkeur asfalt of beton) en afwezigheid van verkeerslichten. Tevens zijn fietssnelwegen doorgaans voorzien van een breder wegdek dan standaard fietspaden en worden scherpe bochten en omwegen in het tracé zo veel mogelijk vermeden. Vaak volgt een fietssnelweg het traject van een spoorweg, dat biedt een zo kort mogelijke route met een minimum aan kruisingen.
Fietssnelwegen worden genoemd als middel om files in het autoverkeer tegen te gaan. De verbetering van de fietsinfrastructuur kan de fiets een aantrekkelijker alternatief voor de auto in het woon-werkverkeer maken.

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag:

18 reacties

        1. Helemaal mee eens. Idem voor het sneeuwvrij houden van je stoep, dat is ook niet zo gemakkelijk voor iedereen. Maar als je geen gevaarlijke toestanden voor je deur wil, moet je wel oplossingen zoeken.

  1. In Gent is het langs fietspaden en zelfs op de voetpaden een drama. Het stadsbestuur laat alles welig tieren, vooral aan het einde van de zomer. Het is allesbehalve veilig.

    1. Ik merk het ook op vele plekken buiten Gent ook. Ik ga ervan uit dat het onderhoud van het groen heel veel veranderd is, dat er minder pesticiden gebruikt worden. Maar hier en daar mag toch wat meer gemaaid en gewied worden, voor de veiligheid.

      1. T is dat he, dat ze geen pesticiden gebruiken vind ik dik oké, maar er zijn ook andere manieren om onkruid te bestrijden. Als het de veiligheid van fietsers en voetgangers in gevaar brengt, vind ik dat toch wel een ding. Maar goed, in Gent liggen ze er niet wakker van, blijkbaar op andere plekken ook niet noodzakelijk…

        1. Ik weet dat in vele gevallen de overheid ook tekort schiet in onderhoudt, maar dit behoorde duidelijk een particulier toe. Ik zou me als eigenaar niet goed voelen moest ik zo’n situatie creëren. En het lijkt me ook met weinig moeite op te lossen. Jammer dat mensen zo nonchalant zijn.

      1. Dat zou ik best durven , gewoon vragen of ze even willen kijken en vooral zeggen dat je best begrijpt dat ze zich niet realiseren dat het het fietspad daardoor nóg smaller is geworden en gevaarlijk kan ziojn.

Laat een reactie achter bij SamajaReactie annuleren