Fietssnelwegen in Vlaanderen. De theorie is mooi, de praktijk is vaak bedroevend tot frustrerend. In dit reeksje belicht ik elke week een verkeerssituatie die niet op een fietssnelweg hoort, en maak de vergelijking met een autosnelweg. Onderaan deze blogpost vind je de definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia, en een lijstje met voorgaande blogposts.

Deze week: het moordstrookje. 

We fietsen nog steeds op de fietsnelweg F4 in Destelbergen richting Gent. We komen van de Haenhoutstraat, aan het rond punt Vissershoek slaan we rechtsaf naar de Houtstraat. We komen een kruispunt tegen dat niet geschikt is voor een fietssnelweg (hotsen en botsen om over te steken), maar waar ik verder niet dieper op inga. 

Waar ik het wel over wil hebben, is het begrip moordstrookje. Ons Vlamingen welbekend. 

Ook op deze fietssnelweg vind je moordstrookjes. Zoals dit hier, in de Houtstraat. En laat je niet vangen door de fietsknooppuntbordjes op de vorige foto. We zijn pakweg 200 meter verder nu, en hier bevinden zich 3 bedrijven in de voedingssector, onder andere een bedrijf in de vleesverwerking. Op weekdagen rijden hier vrachtwagens en bestelwagens af en aan, en het is hier ook druk omdat er een oprit naar de R4 vlakbij is. 

Opnieuw, om duidelijk te maken hoe breed het hier is, een foto met het stuur van mijn fiets erbij.

Een rolmeter neem ik vooralsnog niet mee als ik ga fietsen, maar dit is wel duidelijk, toch? Dit fietspad is veel te smal om onderdeel uit te maken van een fietssnelweg, is niet meer of minder dan een moordstrookje. 

Kan dit op een autosnelweg? Ik weet zelfs niet goed hoe ik het moet gaan vergelijken, op autosnelwegen vind je niets dat vergelijkbaar is, en vergelijkbaar gevaarlijk. Misschien zo? Je rijdt van Brussel naar de kust op de E40, gezellig een dagje doorbrengen aan de zee. Ter hoogte van Brugge is er opeens een brede rivier tussen de twee rijrichtingen, en er is 1 smalle rijstrook in elke rijrichting vlak naast het water, waar gigantische containerboten je aan 100 kilometer per uur voorbijvaren. Zoiets? Iemand een betere vergelijking? 

Stay tuned voor een volgende illustratie van het begrip fietssnelweg, volgende week!


Aflevering 1: Tweerichtingsfietspad
Aflevering 2: Obstakel op de fietssnelweg


De definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia:
Fietssnelweg, snelfietsroute, snelle fietsroute en in Vlaanderen ook fiets-o-strade zijn informele benamingen voor een
fietspad dat is bedoeld voor langeafstandsverkeer.

Maar eigenlijk, nog volgens Wikipedia, is er geen definitie van een fietssnelweg.
Er is geen officiële definitie van een fietssnelweg. Tot de door overheden en verkeerskundigen genoemde kenmerken van een zo’n route behoren afwezigheid van gelijkvloerse kruisingen met gemotoriseerd verkeer, beter wegdek (bij voorkeur asfalt of beton) en afwezigheid van verkeerslichten. Tevens zijn fietssnelwegen doorgaans voorzien van een breder wegdek dan standaard fietspaden en worden scherpe bochten en omwegen in het tracé zo veel mogelijk vermeden. Vaak volgt een fietssnelweg het traject van een spoorweg, dat biedt een zo kort mogelijke route met een minimum aan kruisingen.
Fietssnelwegen worden genoemd als middel om files in het autoverkeer tegen te gaan. De verbetering van de fietsinfrastructuur kan de fiets een aantrekkelijker alternatief voor de auto in het woon-werkverkeer maken.

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag:

30 Reacties

  1. Van de Nederlandse grens bij Eersel naar het Belgische Postel heb je een slingerpad in het bos en dat is volgens mij net zo breed en tweerichtingsverkeer. Ik weet dat ik als Hollander verwend ben maar ik mag toch hopen dat er dingen gaan veranderen bij jullie.

    1. In Nederland doen jullie het zéker niet slecht, het is er zoveel beter om te fietsen dan bij ons in België. Frankrijk is op vele plaatsen nog veel erger, maar er zijn gelukkig ook wat plekken waar het fijn fietsen is (dan denk ik meteen aan Île d’Oléron, bekend bij de Tourliefhebber van de Passage du Gois). In België zijn er vreselijk veel gevaarlijke plekken, waar eerst een dode moet vallen (of verschillende), er dan plannen komen, waarna het nog jaren duurt voor die uitgevoerd worden.

  2. Het is een regelrechte schande dat men daar mensen durft laten fietsen.
    Op vijftienjarige leeftijd is mijn vriendinnetje naast mij verongelukt. We reden op de baan omdat er geen fietspad was. Zij raakte de zijkant van een vrachtwagen en kwam onder de achterwielen terecht. Nu heeft men daar een moordstrookje… is dat een verbetering?
    Ik weet, het is heel bedroevend op bepaalde plekken. Ook aan en rond mijn school is het verschrikkelijk gevaarlijk. Maar wat met al die huizen die zo dicht bij de weg staan? België krijgt dit in geen honderd jaar opgelost. Er is gewoon te weinig ruimte, er is niet over nagedacht en men denkt er nog steeds niet over na.

    1. Wat een vreselijk verhaal B., dat moet je toch echt voor de rest van je leven met je meedragen…
      Een moordstrookje lost inderdaad niks op.
      Het is waar, puur qua infrastructuur krijgt men dat hier niet opgelost. Daarom moeten we ook stilaan weer anders gaan denken: minder in het teken van de wagen (bus, vrachtwagen, gemotoriseerd verkeer…), verkeer verminderen, omleiden, … en wat er nog allemaal mogelijk is. Maar ook: een verandering in mindset van de automobilisten. Trager rijden, ook. Enzovoort. Een totaalaanpak.

        1. Ik kan me dat voorstellen. Als puber moet je het gevoel hebben dat je onsterfelijk bent, en dat soort dingen komt verschrikkelijk hard aan. Bedankt om me de link door te mailen.

  3. Wij fietsen vaak in Nederland, wat een hemelsbreed verschil met Vlaanderen. Wij hebben natuurlijk minder ruimte.
    Zo’n fietsstroken zijn een schande. Moet er echt eerst een zwaar ongeval gebeuren vooraleer er wordt ingegrepen?

    1. Weet je omabaard, vaak is dat inderdaad zo, en dan nog duurt het daarna nog járen voor er iets verandert. Zo ken ik hier in het Gentse flink wat kruispunten waar jonge mensen verongelukt zijn met de fiets, en waar iets “gaat gebeuren” maar dat dan steeds nog heel erg lang duurt. cfr bijvoorbeeld het ongeval waarbij Nikita Everaert overleed, in 2018. Aan dat heel gevaarlijke, fietsonvriendelijke kruispunt zijn ondertussen een paar heel minieme, ontoereikende veranderingen gedaan, en voor de rest is het nu wachten op de werken die er gaan komen. Misschien volgend voorjaar. Dat zou dan 3 jaar zijn. Wat nog meevalt, de N9 Gent Eeklo wacht al lichtjaren op de beloofde werken om die ellendige baan veiliger te maken.

  4. Dat is écht veel te smal, op een gewoon fietspad al maar zéker op een snelweg voor fietser Met vrachtverkeer ernaast krijgt de term “snelweg”duidelijk een andere betekenis, als fietser ben je er “snel weg”!

  5. Het ding is: dit soort beelden zou grappig kunnen zijn in een of ander Monty Python-achtig programma, van “haha, ziet eens wat politiekers denken dat een fietspad is”. Dat dat realiteit is, dat is gewoon wraakroepend. En moest dit nog een uitzondering zijn, maar dat is het verre van…

Zeg het eens?

%d bloggers liken dit: