Fietssnelwegen in Vlaanderen. De theorie is mooi, de praktijk is vaak bedroevend tot frustrerend. In dit reeksje belicht ik elke week een verkeerssituatie die niet op een fietssnelweg hoort, en maak de vergelijking met een autosnelweg. Onderaan deze blogpost vind je de definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia, en een lijstje met voorgaande blogposts.

Deze week: obstakel op de fietssnelweg.

We fietsen nog steeds op de fietssnelweg F4 in Destelbergen, in de Haenhoutstraat, in de richting van Gent. Vóór het rond punt (Vissershoek) splitst het tweerichtingsfietspad op en kom je geen tegenliggers meer tegen. Maar dan is er opeens dit:

Een huis op het fietspad. Een wel vaker voorkomende situatie in Vlaanderen (ik moet dan altijd denken aan een fietspad in Kluizen, waar het nog smaller wordt, maar dat is geen fietssnelweg) waar men dan gewoon maar een semi-uitstulping maakt rond het huis. Zodat de illusie ontstaat dat het fietspad niet versmalt. Het is een illusie uiteraard, het fietspad versmalt wel degelijk.

Je moet je eens proberen inbeelden dat je op de E40 van Brussel naar Gent rijdt. Er staat een rijtje huizen op de pechstrook, en het eerste huis staat een meter op de eerste rijstrook. Op de hoek van het huis staat een bord. De lijnen van de eerste rijstrook worden een beetje naar rechts gelegd. Vinden we dat OK voor een autosnelweg? Ik dacht het niet. Op een fietssnelweg passeert dit geruisloos.

Stay tuned voor een volgende illustratie van het begrip fietssnelweg, volgende week!


Aflevering 1: Tweerichtingsfietspad


De definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia:
Fietssnelweg, snelfietsroute, snelle fietsroute en in Vlaanderen ook fiets-o-strade zijn informele benamingen voor een
fietspad dat is bedoeld voor langeafstandsverkeer.

Maar eigenlijk, nog volgens Wikipedia, is er geen definitie van een fietssnelweg.
Er is geen officiële definitie van een fietssnelweg. Tot de door overheden en verkeerskundigen genoemde kenmerken van een zo’n route behoren afwezigheid van gelijkvloerse kruisingen met gemotoriseerd verkeer, beter wegdek (bij voorkeur asfalt of beton) en afwezigheid van verkeerslichten. Tevens zijn fietssnelwegen doorgaans voorzien van een breder wegdek dan standaard fietspaden en worden scherpe bochten en omwegen in het tracé zo veel mogelijk vermeden. Vaak volgt een fietssnelweg het traject van een spoorweg, dat biedt een zo kort mogelijke route met een minimum aan kruisingen.
Fietssnelwegen worden genoemd als middel om files in het autoverkeer tegen te gaan. De verbetering van de fietsinfrastructuur kan de fiets een aantrekkelijker alternatief voor de auto in het woon-werkverkeer maken.

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag:

18 reacties

    1. Dat is een weg zonder voetpad. Het stuk waar het een tweerichtingsfietspad is, daar is niets voor voetgangers. Waar er huizen staan ook niet. Ik weet niet hoe het in het verleden op dit stuk was, ik weet niet of voetpad fietspad werd.
      Eigenlijk zou hier zo’n bord moeten staan dat aangeeft dat dit een gedeelde ruimte is voor fietsers en voetgangers, maar dat is er niet.

  1. Dat is nu net het probleem in België, er is overal gebouwd… vaak te dicht bij de weg. Er is geen ruimte meer voor brede fietspaden/voetpaden. Hallucinant eigenlijk als je dit hier zo ziet. Hoe gaat men dat ooit opgelost krijgen?

    1. Ook in Zeeuws Vlaanderen hebben we dergelijke smalle situaties, Je zult maar in gedachten je voordeur uitstappen en bovenop een fietser terechtkomen. Dit is een situatie die niet zou mogen!!! Zeker niet op een fietssnelweg. Dit is gewoon een trottoir, Ik zie niet dat iemand met een brede fiets of met tassen (vakantiefietsers) hier op blijven fietsen. Aan de andere kant van de weg staan auto’s geparkeerd. Weg met die strook, een voetpad en de fietser op de weg. Maak er een 30km/zone van.

      1. Zo’n situatie hoort niet op een fietspad, en al helemaal niet op een fietssnelweg. Voor de voetgangers is gewoon niks voorzien. Zo’n plek geeft nog maar eens duidelijk aan waarop onze infrastructuur zich richt: gemotoriseerd vervoer.

    1. Qua wonen hebben we hier niet te klagen, vind ik. Belgen hebben het al eens over “dit apenland”, en dat vind ik volkomen onterecht. Maar om te fietsen is het hier écht huilen met de pet op.

    1. Ja, maakt deel uit van dezelfde F4 waar ik het vorige week over had, en waar ik het de komende weken nog over heb. Het wordt namelijk nog erger dan dit hoor. De intenties zijn er, om fietssnelwegen gescheiden van de wegen te houden, de praktijk is soms toch behoorlijk anders. Op komende foto’s (ik denk zeker die van morgen, niet zeker van die van vorige week) zie je het snelwegbordje ook staan.

  2. Ugh, dit mag gewoon echt geen fietssnelweg genoemd worden. Zelfs als gewoon fietspad is dit al geen veilige situatie. Het verschil met de enige fietssnelweg die ik ken (tussen Leuven en Brussel) is echt wel gigantisch, ginder is dat echt een aparte, brede weg; dit is gewoon wat prulstukjes samenleggen en er de naam snelweg op plakken…

  3. De F19 (tussen Dendermonde en Boom) is ook een schoontje. De ondergrond bestaat afwisselend uit: klinkers, oude betonplaten, asfalt, gravel, metalen roosters (om dieren te beletten uit hun weide de ontsnappen — denk ik) en kasseien. Uiteraard onverlicht, een breedte van 1 meter, haakse bochten, nergens voorrang. En dit alles vlak naast een ongebruikte en kaarsrechte spoorweg. Ik ga er ook eens een fotoreportage van maken.

Zeg het eens?