Al een tijdje liep ik met het idee op mijn blog eens iets te doen rond de fietssnelwegen in Vlaanderen. Een fietssnelweg, het klinkt namelijk goed en het idee is goed, maar de uitvoering laat vaak toch te wensen over. En dat wil ik in een reeksje eens laten zien. Daarbij leg ik wat bruggetjes met het begrip autosnelweg.

De definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia:
Fietssnelweg, snelfietsroute, snelle fietsroute en in Vlaanderen ook fiets-o-strade zijn informele benamingen voor een fietspad dat is bedoeld voor langeafstandsverkeer.

Maar eigenlijk, nog volgens Wikipedia, is er geen definitie van een fietssnelweg.
Er is geen officiële definitie van een fietssnelweg. Tot de door overheden en verkeerskundigen genoemde kenmerken van een zo’n route behoren afwezigheid van gelijkvloerse kruisingen met gemotoriseerd verkeer, beter wegdek (bij voorkeur asfalt of beton) en afwezigheid van verkeerslichten. Tevens zijn fietssnelwegen doorgaans voorzien van een breder wegdek dan standaard fietspaden en worden scherpe bochten en omwegen in het tracé zo veel mogelijk vermeden. Vaak volgt een fietssnelweg het traject van een spoorweg, dat biedt een zo kort mogelijke route met een minimum aan kruisingen.
Fietssnelwegen worden genoemd als middel om files in het autoverkeer tegen te gaan. De verbetering van de fietsinfrastructuur kan de fiets een aantrekkelijker alternatief voor de auto in het woon-werkverkeer maken.

Ik begin mijn reeksje met de F4 fietssnelweg Antwerpen Gent. En ik beperk me tot regio Gent, omdat ik hier nu eenmaal vaak rondfiets.

En eerlijk gezegd: ik heb maar een stukje van pakweg 1 kilometer nodig om meteen al een paar weken blogposts te vullen.

Illustratie nummer 1.

We bevinden ons in de Haenhoutstraat in Destelbergen. Schitterend fietspad. Als je niet al te nauw kijkt.

20200816_084421

Als je niet al te nauw kijkt, want zo goed ligt het er nu ook niet bij. En ik ben niet gestopt om de slechte staat van de fietspaden te documenteren. Wat het probleem is met dit fietspad, is dat het een tweerichtingsfietspad is. Yep, hier moet je tegenliggers kruisen. Voor het perspectief en de duidelijkheid heb ik een foto gemaakt met mijn fietsstuur erbij:

20200816_084434

Dan moet je weten dat ik met een racefiets rij met een stuur dat smaller is dan standaard. Je ziet van hier dat tegenliggers kruisen wel gaat, maar dat er helemaal géén ruimte extra is, het is altijd goed opletten om mooi langs de kant te rijden.

Kan je je voorstellen dat een weg waar 2 wagens elkaar rakelings kunnen kruisen, een autosnelweg genoemd zou worden? Ik dacht het niet. Autosnelwegen zijn breed, 2 tot 3 vakken per richting, en de verschillende richtingen zijn van elkaar afgescheiden met een middenberm. Dit stuk fietssnelweg komt nog niet in de buurt van wat een fietssnelweg zou moeten zijn.

Stay tuned voor een volgende illustratie van het begrip fietssnelweg, volgende week!

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag:

40 reacties

  1. Ik heb het geluk dat er hier wel enkele liggen met een respectabele breedte. Wel geen middenberm natuurlijk, maar ik vrees dat ze die ook niet gaan aanleggen.

    1. Tiens, mijn reactie is er precies niet doorgekomen. Opnieuw. Die middenberm, dat is inderdaad een illusie, dat komt er nooit. Maar het zou op vele plaatsen gerust wat, veel, breder mogen.

    1. Inderdaad. Het gaat, maar net. ’s Ochtends kan je daar vreselijk met de zon in je ogen rijden als die opkomt, en dan is het ronduit gevaarlijk.

  2. Benieuwd naar het vervolg Anne. Ergernis genoeg. Als een autosnelweg op eenzelfde manier zou worden aangelegd, dan zou je tijdens een rit van Gent naar Antwerpen een keer of 20 moeten stoppen voor dwarsverkeer (dat altijd voorrang krijgt), zou de autostrade geen middenberm hebben en hoogstens twee rijvakken (en op sommige punten versmallen tot een landwegje) en had je een 4×4 nodig om veilig over alle putten, deksels en goten. Bovendien zou het wegdek afwisselend bestaan uit asfalt, klinkers in alle maten en soorten en af en toe een kasseistrook. kortom: onze fietssnelwegen zijn vooral gebouwd op een illusie. De duizend kilometer fietspad die ik vorig jaar in Nederland heb afgereden waren in 90% van de gevallen breder/veiliger en van betere kwaliteit dan onze ‘snelwegen’, maar de Nederlanders zetten er een gewoon bordje met fietspad naast en hebben niet de pretentie om er snelweg van te maken.

    1. Ik heb nog heel wat in petto, daar mag je zeker van zijn. Het is bij momenten hallucinant. Ik moet nog eens terugkeren naar de fietssnelweg Deinze Gent, daar zag ik ook wel wat dingen (omgeving De Pinte denk ik) die de moeite waard zijn om te vermelden. To be continued! En ik heb het vooral over de omgeving van Gent, maar ik ga er van uit dat het overal hetzelfde is. Ik kom er alleen veel minder. Nic zegt ook altijd dat de fietspaden in Nederland zoveel beter zijn.

    1. Dat is het bij momenten inderdaad. In de andere richting kan de opkomende zon je ’s morgens serieus het zicht ontnemen, en dan is het echt wel levensgevaarlijk.

  3. Die bij ons, van Essen naar Antwerpen, is een mooie brede fiets-o-strade. Eén klein probleempje is dat er een klein stuk (100 meter?) om gereden moet worden omdat een eigenaar weigert een strookje van zijn eigendom te verkopen.
    Ze zouden wel de speed pedelecs moeten verbieden op fiets-o-strades en dat is niet overal het geval.

    1. Het is inderdaad zo, dat er op die fietssnelwegen ook conflicten zijn tussen verschillende snelheden. Die speedelecs kunnen je nogal voorbijscheuren!
      Jammer dat zo’n mooi fietspad dan moet lijden onder 1 mens. Anderzijds… tja. Moeilijk allemaal.

    1. Inderdaad, te smal.
      Dicht bij de autorijbaan: yep. Hier zit er gelukkig nog een strookje gras tussen, en voel ik me nog redelijk veilig. Veel dubbele fietspaden zijn gewoon vlak naast de rijweg, en je wil niet weten hoe ik die dingen háát. zo onveilig dat dat aanvoelt!
      Er is nog véél vervolg.

      1. Ik weet het.
        Ik ben een paar keer naar het werk gefietst. Zolang ik in Nederland fiets, is er niks aan de hand, maar zodra ik de grens oversteek… het is triestig gesteld – ik ben er gewoon bang. Wat ontzettend jammer toch. Waarom leren landen zo weinig van elkaar?

        1. Het is hier nog altijd triestig gesteld qua fietsmentaliteit. Er wordt luid getoeterd, maar het gaat allemaal zo pijnlijk tráág. En als fietser, soms heb je echt het gevoel dat er chauffeurs zijn die je van de baan willen rijden, omdat ze vinden dat die van hén is.
          Meneertje Mertens zegt het ook vaak, hij rijdt langere afstanden dan ik en rijdt regelmatig eens tot in Nederland, dat het verschil immens is. Ik ben hier ook vaak bang op de weg, en probeer mijn routes zo goed mogelijk te plannen. Ook een reden waarom ik vaak naar Laarne rijd, omdat het daar net iets beter gaat.

          1. Morgen ga ik fietsen in Vlaanderen, ik weet nog niet waar, dat wordt een surprise, een vriendin heeft een route uitgestippeld. Ik heb haar op het hart gedrukt dat ik niet teveel en te lang langs de weg wil fietsen. Ik kijk er wel al heel erg naar uit!

  4. Ha, heel benieuwd naar dit reeksje, want fietspaden in België, daar kan ik ook wel een boompje over opzetten. Al was ik wel heel aangenaam verrast door de fietssnelweg tussen Leuven en Zaventem, waar ik recent overreed. Wel breed genoeg, speciaal aangelegde tunneltjes om het verkeerd effectief niet te hoeven kruisen… Er zaten wel een paar 90° bochten in, dus helemaal ideaal volgens de regeltjes die jij hier aangaf, was het ook weer niet.Wat jij hier toont is ook zo’n mooi voorbeeld: zou een perfecte breedte zijn voor één richting, maar is inderdaad belachelijk smal voor twee richtingen. Super ook dat je die vergelijking met een autosnelweg maakt en wat deze situatie daarvoor zou betekenen, want dat toont des te duidelijker hoe hard de auto altijd hét vervoersmiddel is en de fiets als “extraatje als het echt moet” behandeld wordt.

    1. Maar ondertussen wordt er wel geroepen dat de fietser álles mag en de fietser god en keizer is op de weg. Not. Je wil niet weten hoeveel keer ik al bijna van de baan gereden ben omdat een chauffeur vond dat fietsers daar niets te zoeken hebben (denk ik dan, ik weet niet wat die mensen bezielt).
      Er zijn hier zeker ook heel mooie realisaties waar ik heel dankbaar om ben, maar die fietssnelwegen zijn bij momenten echt slecht. Er zijn veel situaties die je kan extrapoleren naar alle fietspaden, maar bij die fietssnelwegen weet je gewoon dat de ambitie er is om voor een kwalitatief hoogstaand fietspad te zorgen. Die ambitie lijkt me soms eerder pretentie. Veel worden, weinig daden.
      Ik kan behoorlijk meezagen aan dat boompje van jou dus 😀 Stay tuned, er volgt nog behoorlijk wat. Sommige foto’s staan al te wachten, voor andere weet ik perfect waar ik moet zijn.

      1. Ugh ja, die “de fietser mag altijd alles”. Jah, omvergereden worden ook blijkbaar…
        En “veel woorden, weinig daden” is in België jammer genoeg wel vaker de standaardmethode heb ik het gevoel (of is dat nu te cliché?).

        1. Clichés zijn clichés omdat ze vol waarheid zitten. Ik heb helemaal niks met gezeik over “dit apenland” en zo en we hebben het hier niet slecht, maar de laatste jaren is het toch wel verschrikkelijk qua “geen woorden, maar daden”. Hoe lang wachten we ondertussen op een regering? Héél lang. Is er al een regering in zicht? Niet. Helemáál niet. Triestig vind ik het.

  5. Dat is in mijn ogen een normaal eenpersoonsfietspad. Ik zou elke keer in de berm kukkelen als ik een tegenligger moet passeren omdat ik zo onhandig ben op smalle stukken :p

  6. Haha, Haenhoutstraat! Fietssnelweg? Ja, er staat mooie bewegwijzering en markering. Maar véél te smal, een uitstekend huis dat met zijn voorgevel op het fietspad staat en een erg gevaarlijk kruispunt aan de Burgstraat…

Laat een reactie achter bij Satur9Reactie annuleren