Zondag 28 juni

Fietstochtje vandaag. Eindelijk, dat was lang geleden! We willen vroeg vertrekken, om mogelijke warmte en drukte voor te zijn. Rond 7u zijn we klaar om te vertrekken. Het is overtrokken, maar niet koud: 19 graden. Af en toe ziet het zwerk er een beetje dreigend uit. Het is nog erg rustig (op een zondagmorgen om 7u, wat wil je) als op de weg door het Marais d’Orx fietsen. We stoppen voor een paar foto’s.

20200628_072537

20200628_072615

20200628_073258

Daarna gaat de tocht via de kerk van Orx, en via rustige wegen van Brénesse-Maremme naar Capbreton.

20200628_074122

20200628_074140

20200628_074241

Daar rijden we een stuk langs een grote weg, niet zo fijn. Het gaat een stuk van het dorp door (begint druk te worden) waarna we aan het meer van Hossegor belanden. Daar gaat het behoorlijk op en neer, het laatste stuk zelfs wat té voor mij, ook wat betreft het naar beneden rijden. Ben ik niet zo zot van. Een keer we wegdraaien van het meer, wordt het gelukkig vlakker. We stoppen onderweg nog eens aan de oceaan (meestal zien we die niet, op de fiets)…

20200628_085114

… en we rijden door de jachthaven van Capbreton.

20200628_090734

Duikers maken zich klaar…

20200628_090724

… en worden in bootjes naar de oceaan gevaren.

20200628_090844

De achterzijde van de jachthaven.

20200628_091407

We keren terug naar Labenne Océan. Daar rijden we nog een stukje door tot we aan de kust komen, ook daar willen we de oceaan nog eens bewonderen.

20200628_095410

20200628_095513

Terug aan de camper rusten we uit, ruimt Meneertje Mertens de fietsen op, en maak ik ons middageten. Rond 14u gaan we nog eens te voet naar de kust. Het is aan het uitklaren, we smeren ons flink in en gelukkig maar, want het klaart echt volledig uit en opeens is het schitterend weer. Het doorgaan gaat vlot, en we gaan het strand op. Het zand is heet, de zolen van mijn voeten lijken te verbranden. We wilden gaan kijken naar de bunkers, maar het is te heet. Dus het blijft bij twee foto’s.

20200628_145043

20200628_145050

We zitten wat op het strand, maken foto’s, en staan met onze voetjes in de branding.

20200628_145341

Ferme branding, er zit enorme stroming op. Zwemmen mag er niet. Op het laatst zien we toch twee mensen in het water, en als we vertrekken komen redders aangereden om de mensen aan te manen uit het water te komen. Veel te gevaarlijk.

20200628_145225

20200628_151851

20200628_151912

We stappen terug naar de camper in wat ondertussen toch wel weer verzengende hitte is (vooral op het asfalt), en moeten daarna weer bekomen. We lummelen nog wat rond, eten fruit en een boterham, gaan nog lozen, en gaan slapen. Het is niet zo heet als het in Martigues was, en ’s nachts valt het nog redelijk mee qua warmte.

Maandag 29 juni

Uitstap met de camper vandaag, en we maken van de gelegenheid gebruik om wat praktische dingen te doen. Want morgen gaan we ver rijden, en hebben we het liefst dat we geen boodschappen en andere tijdrovende dingen meer moeten doen. We vertrekken rond 7u, en rijden eerst nog even om, de oceaan gedag zeggen is maar zo beleefd. Het is grijs en het waait, maar het is wel warm en het blijft droog.

20200629_072905

Kijk die streep licht daar boven het water…

20200629_072916

Daarna rijden we door naar wasserette Speed Queen (wie in godsnaam bedacht die naam) in Ondres. Een hypermoderne wasserette, waar we anderhalf uur spenderen om te wassen, te drogen en op te vouwen. We zijn content. Het is er supernetjes, er is snelle WiFi, de machines zijn heel performant, we moesten geen zeep toevoegen maar hadden dat niet gezien dus zal ons gerief dubbel zo goed gewassen zijn. Daarna ruikt de camper naar vers gewassen wasgoed, heerlijk.

20200629_083601

Volgende stop: de Lidl in Bayonne, boodschappen dus. Het is druk, we doen liever Collect & Go maar ja. Hop hop! Op een half uur zijn we binnen en buiten.

Volgende stop: Saint-Jean-de-Luz. Willen we eens bezoeken. We vinden het, tussen haakjes, behoorlijk druk qua verkeer hier aan de kust. Ik had op voorhand een parking opgezocht, waar we met enige moeite naartoe rijden (druk en smalle straatjes, dodelijke combinatie) maar wat blijkt: daar mogen geen campers staan. Mompel. Ik had een alternatief, zijnde een camperplaats vlak aan het water, waar we een beetje onze bedenkingen bij hadden. Onderweg naar daar houden we onze ogen open, maar alle parkings die we passeren, hebben een hoogtelimiet. Mompel mompel. De weg naar de camperplaats is helemaal niet evident (druk en smalle straatjes, én werken, en Google dat ons in een belachelijke loop stuurt, zenuwslopende combinatie), maar met wat creativiteit geraken we er. Blijkt dus te zijn wat we zo’n beetje verwacht hadden maar dan nog erger: klein. Veel te klein. Niet echt vol, maar geen ruimte om te manoeuvreren. Mompel mompel mompel. We staan klem, en Meneertje Mertens kan niet anders dan er achteruit afrijden. Maar goed. Dat lukt allemaal zonder problemen maar met wat zweetdruppels, en dan beslissen we Saint-Jean-de-Luz te laten voor wat het is. Campers zijn er blijkbaar niet welkom. Daag!

We rijden door naar onze volgende stop: het Fort van Socoa in Ciboure. Ook hier: moeilijk om de camper geparkeerd te krijgen, maar daar lukt het uiteindelijk wel. We eten iets en drinken een kop koffie. We nemen een kijkje rond en op het fort, en genieten. Het is er prachtig, we genieten van de dreigende lucht en het opspattende water. We leven ons uit met het fototoestel. Geef ons water, geef ons boten, geef ons een dreigende lucht, geef ons kleuren, en we gaan loos.

20200629_121748

Hier wordt les gegeven in vanalles: surfen, zeilen, duiken… you name it, they do it.

20200629_121831

Noot: ook dit fort toont de hand van meester Vauban, hij verbeterde het.

20200629_122024

De omgeving is schitterend, met het dorp dat zich uitstrekt over de omringende heuvels.

20200629_123259

20200629_123534

20200629_123603

20200629_123903

(sorry, misschien een beetje veel foto’s, maar ‘t was zo moeilijk om te kiezen)

Er is een soort verdedigingswal die een eindje het water inloopt, en daar is de oceaan spectaculair. Aan de ene kant wild, gebroken door de wal, aan de andere kant rustig en kalm.

20200629_124504

20200629_124609

20200629_124958

We stappen terug naar de camper. Ook hier is het druk qua verkeer, maar als het gaat om bezoekers en mensen die de terrassen en restaurants frequenteren, is het toch wel stilletjes. We nemen aan dat het hier in normale omstandigheden veel drukker is. Onze volgende en laatste stop is het kasteel van Abbadia. Onderweg wordt het weer erg mooi, en we beseffen wat voor moois we gaan missen in Spanje. Maar dat halen we later wel eens in, we hebben nu geen zin om de grens over te steken.

20200629_132204

20200629_132427

20200629_132619

Het doet ons soms denken aan het landschap aan de Noord-Franse Opaalkust, voorbij Sangatte.

20200629_132146

Het kasteel is echter dicht voor verbouwingswerken. We zitten er relatief ver van de kustlijn, steken de baan eens over maar er valt niet veel te zien.

Tegen dan zijn we zo moe, dat we beslissen terug te keren naar de camperplaats in Labenne. We zijn het drukke kustverkeer ook moe, en kiezen een route door het binnenland. Zo zien we voor de laatste keer nog een beetje Pyreneeën. De rit naar Labenne gaat vlot, rond 16u zijn we ter plaatse. De camperplaats is rustig op deze maandag, op zondagavond vertrekken er toch een hoop camperaars terug naar huis. In deze regio zijn er veel Spanjaarden, maar voor de rest zijn er voorlopig weinig buitenlanders te bekennen. Af en toe eens een Duitser, een Italiaan, Nederlanders of Engelsen hebben we nog niet gezien, en maar 2 andere Belgische campers op die twee weken Frankrijk. Al de rest zijn Fransen. En op zich is dat wel eens leuk.

Elektriciteit en Wi-Fi, de luifel, meer halen we niet meer uit. We halen een pizza in een pizzamobiel vlakbij, die is heerlijk.

20200629_183346

We proberen vroeg te gaan slapen, want morgen wordt een lange dag!

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag:

25 reacties

1. Ha, ik ben blij dat de vele foto’s geapprecieerd worden.
      Het was wel zwaarbewolkt, maar voor de rest viel het weer goed mee, en zo eens dreigende wolken vind ik ook wel wat hebben. We kunnen niet klagen van het weer, ik ben best wel blij dat het niet meer zo heet is als aan de Azurenkust.

1. Dit doet me helemaal terugdenken aan een vakantie vele jaren gleden: 14 dagen dreigende luchten met af en toe een streepje zon en veel regen. De ene dag vochtige hitte en de volgende dag steenkoud.

1. Ik moet wel zeggen: het was niet koud, en toen we van het fort naar de camper terugkeerden was het zelfs echt warm. Eigenlijk best wel goed weer wat mij betreft om iets te bezoeken.

2. Wat zou een reisverslag zonder foto’s zijn hé?
    Ik herinner me Saint-Jean-de-Luz als pokkeduur (zeker omdat we toen uit Spanje kwamen waar de horeca dan weer super goedkoop is). Mooi is het wel, heel die kustlijn. Wij geraakten daar per fiets natuurlijk een stuk beter door twee jaar geleden.

1. Da’s waar, geen reisverslag zonder foto’s 🙂
      We hebben mensen met volgepakte fietsen zien rijden, ik moest aan jullie denken 🙂 Zo makkelijk ziet me dat er nu toch ook niet uit, met al die hellingen, brrrrr!

3. Prachtige wal met twee verschillende oceanen!

Er zit veel variatie in jullie reis, fijn om lezen.

Gelukkig is mijnheertje Mertens een prima chauffeur, manoeuvreren met een camper lijkt me geen sinecure.

1. We houden daar ook van, van die afwisseling. Hoewel we het vanaf nu bij de Atlantische Oceaan houden 🙂

Het is inderdaad niet echt simpel, manoeuvreren met zo’n bakbeest. Maar hij doet dat heel goed! Prima chauffeur, zeker weten 🙂

4. Saint-Jean-de-Luz, druk duur dat zijn wel de woorden die je er mag aan koppelen maar ook mooi!
    Genoten van al je foto’s en reisverslag. Dat rijden met een camper, je hebt een goede chauffeur 🙂

1. Van dat duur hebben we niks gemerkt, gelukkig 🙂
      Blij dat je genoten hebt! Ik heb inderdaad een heel goede chauffeur, I count my blessings 🙂

5. Wat is dat toch een prachtig en veelzijdig land hé. Ik geniet echt mee. Zoveel mooie foto’s. Je proeft de sfeer; en ja, het deed mij ook een beetje aan de Opaalkust denken, maar ook aan de Normandische kust en Bretagne. Even was ik aan het twijfelen, maar blijkbaar zit je véél zuidelijker. Benieuwd waar de volgende etappe ons brengt!

1. Frankrijk heeft zovele facetten, dat is wel zeker. Ook vandaag hebben we weer zoveel nieuwe en mooie dingen gezien, het land blijft verassen.
      Het uiterste punt van de westkust van Frankrijk doet denken aan het uiterste punt aan de andere kant. Knap vind ik dat. Ooit willen we toch eens door naar de Spaanse kust daar, zoals eerst het plan was.
      De volgende etappe is ook mooi, dat kan ik je nu al vertellen! (ben foto’s aan het selecteren)

1. Dat is echt vakantie, meer vakantie kan het niet zijn. Ik wens jou een heel prettige staycation toe! Reis maar wat mee met ons, je bent welkom 🙂

6. Doodeng hoor die afdalingen op de fiets, mijn schoonzus liep er ooit een schedelbasis fractuur mee op, ze herstelde wel helemaal.Prachtig die zeilschepen met die oranje zeilen, mooi blikvanger op de foto. Wel overwegend heel rustig op de stranden lijkt het. Veel plezier .

1. We zijn heel voorzichtig en dragen ook altijd een helm, maar je weet nooit hè.
      We zoeken meestal de rustige plaatsen op, geen zin in drukbevolkte stranden!

1. Dankje!
      Moet inderdaad wel uitdagend zijn, duiken in de oceaan. De stromingen moeten daar vaak niet te onderschatten zijn.