Een meningske #projectblogboek

Ga dieper in op iets in het nieuws waar jij een mening over hebt (pagina 22 opdracht 14)

De Lijn moet dubbel zo zwaar besparen als gedacht

bus

En of ik daar een mening over heb.

Kwaad word ik ervan. Maar echt, kwáád, zoals in: KWAAD.

Met als belangrijkste gedachte: we moeten eens iets aan dat milieu beginnen doen hè jongens. Doe eens op een doorsnee vrijdagavond om 19u een toerke in Gent. Zo van de Zuid naar de Sint-Lievenspoort. En vraag je dan af: waar moeten al die mensen naartoe? En meer nog: waar moeten al die mensen naartoe Met Hun Wagen? Rijd eens op een zaterdagnamiddag van Gent naar Lochristi via de Antwerpsesteenweg (en niet alleen dan, hoor). En vraag je dan af: waar moeten al die mensen naartoe? En meer nog: waar moeten al die mensen naartoe Met Hun Wagen?

En dan moet De Lijn nog maar eens besparen. En nog maar eens. Én nog maar eens. Vanaf 1 februari kost een tienrittenkaart 14 euro. Daarvoor 10 euro. Ik vond dat al veel. Maar nu is er nog eens 4 euro bijgekomen. Een biljetje bij de chauffeur kost je 3 euro. Vroeger 2 euro. Ik vond dat al veel. Maar nu is er nog eens 50% bijgekomen.

Natuurlijk hoor ik u al zagen over die lege bussen. Die bussen met 4 man in. Het zal wel zijn dat de dingen efficiënter moeten. Maar daarvoor moet in de eerste plaats geïnvesteerd worden. Om daarna te kunnen besparen. Zoals bijvoorbeeld die lijnen waar tijdens de spitsuren (ofte de uren dat de scholen beginnen/eindigen) de bussen bomvol zitten, mensen gelijk sardientjes. Maar de rest van de dag zie je die gelede monsterbussen zo goed als leeg rondrijden. Welja. Zet die grote bussen in tijdens de spitsuren. En laat tijdens de daluren kleine busjes rijden. Dat vergt uiteraard eerst een investering. Daarna dat van die vruchten en dat plukken en zo.

Roepen over alle problemen helpt niet. Nadenken en creatieve oplossingen bedenken wel. Het openbaar vervoer aantrekkelijker maken, dat hebben we nodig. En dan heb ik het niet alleen over De Lijn, maar ook over de NMBS. Stop met steeds minder dienstverlening aan te bieden voor steeds meer geld (ruikt u daar ook die vicieuze cirkel?) Zorg ervoor dat het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief is voor de wagen. Zoals we het nu doen, lijkt het nergens naar.

Verwante Berichten:

4 reacties

  1. Ik neem enkele keren per week de bus en ik vind 1.4 euro voor enkele minuten bus in de stad dus ook verdorie veel geld. Nog wat meer bedrijfswagens subsidiëren om nog wat meer in de file te gaan staan zeker…

  2. Yep yep yep, zo is dat. Als volgende loonsverhoging vraag je gewoon een wagen om mee over en weer te rijden naar Brussel. Géén probleem.

Zeg het eens?

%d bloggers liken dit: