Maandag 2 juli

Even voor 4 word ik wakker omdat het fris wordt. We blijven wakker, staan op en besluiten zonder koffie en ontbijt te vertrekken, om elders lawaai te maken (we staan behoorlijk dicht tegen onze buren aan). Blijkt de bareel van de camperplaats niet open te gaan. De klantendienst van Camping Car Park is pas bereikbaar vanaf 8u. Zucht. En nu? Hier staan wachten tot 8u? No way. Waarop Meneertje Mertens zegt dat hij de bareel kan losvijzen, zijn werkkoffer uithaalt en prompt de 3 bouten losvijst. We heffen de bareel samen uit de houder en leggen ze opzij, met de bouten erbij. Daaaaaag! Achteraf kunnen we ermee lachen, op het moment zelf was het toch wel even stressen. En nu maar hopen dat we nog binnen mogen bij Camping Car Park, want we hebben er een paar keer gereserveerd. Een mailtje met uitleg is verstuurd.

Het lijkt een beetje een offday te worden waarop alles fout gaat. De GPS wil niet mee, en reset uiteindelijk zichzelf. We moeten de kaarten opnieuw downloaden en al. We rijden met Google Maps en mijn telefoon, en dat gaat ook redelijk goed, maar is arbeidsintensief. Meneertje Mertens wil dan rond 10u nog even naar een winkel voor een SD kaartje. Ik zoek een supermarkt, vind een Auchan via Google, maar ter plaatse vinden we de winkel niet, en het blijkt achteraf ook een Auchan Drive te zijn. Maar het komt goed, we doen onze boodschappen in een Inter Marché.

We rijden minder via de kust dan ik dacht, maar zien af en toe in de verte toch een blauwe glimp.

We rijden naar de brug van Tancarville, een mooie grote brug over de Seine. (op de foto zie je hoeveel insecten zich te pletter vlogen tegen het raam, op een bepaald moment leek het alsof het regende, maar het waren hordes insecten die collectief zelfmoord pleegden)

Vandaar rijden we naar Honfleur. Daar is een even gigantische camperplaats als gisteren, maar deze keer is er een ontvangstcomité met uitleg, en elektriciteit per plaats.

Dus blijven we. Want ik wil graag Honfleur eens verkennen. Wat we na een boterhammetje ook doen, en we genieten. We gaan eens op het grote rad, van waaruit je ook de camperplaats kan zien.

We maken honderdduust foto’s waaruit het moeilijk kiezen is.

Je ziet trouwens ook de grote Pont de Normandie liggen, die zich vlakbij Honfleur bevindt. Ook vanop de camperplaats kunnen we deze machtige brug zien.

We wandelen dan aan een gezapig tempo (het is heet) door het havenstadje.

Ondertussen vaart er nog een cruiseboot uit, een behoorlijk groot schip dat door een nauwe sas moet. Leuk om zien.

We wandelen verder naar de botanische tuin. Dat is een rustige en gezellige plaats waar je in de schaduw kan zitten en op het gras liggen.

We lopen nog verder naar het strand en gaan even pootje baden, heerlijk verfrissend.

In het terugkeren eten we een ijsje en wandelen op het gemak terug naar de camper. We doen een babbeltje met de aangename Nederlandse buren. Rond 9u gaan we slapen, we volgen het voetbal nog. Zo wordt de nacht toch wel iets te kort.

Dinsdag 3 juli

We staan om 4u op, drinken een kop koffie, lozen ons vuil water en vertrekken rond 5u.

Deze keer geen bareel in zicht, en we vertrekken probleem- en geruisloos. We hebben ongeveer 250 kilometer voor de boeg. We stoppen een eerste keer aan de kust in Langrune-sur-Mer, waar we een prachtige ochtendlucht in pastelkleuren kunnen bewonderen. We eten er ons ontbijt, en vertrekken weer.

Het is sowieso rustig zo ’s morgens vroeg, maar na Langrune-sur-Mer trekken we landinwaarts, en wordt de streek steeds minder toeristisch en eenvoudiger. We genieten er van de mooie uitzichten.

We komen er ook Herman zijn stad tegen.

We stoppen in Domjean voor inkopen bij de bakker, en wat later tanken we bij een lokaal klein tankstation. Waarna we koers zetten naar de Mont-Saint-Michel. We rijden er grandioos verkeerd in Avranches, maar geraken verder zonder al te veel problemen op de parking van de Mont Saint-Michel. Een gigantische parking. Met ruimte voor campers. Wel ontzettend duur: 17,6 euro voor 24 uur. We blijven er lang geen 24 uur, maar betalen toch de volle pot. Hadden we dat geweten, we zien achteraf behoorlijk valabele alternatieven. Ach ja. We laten het maar achter ons en bewonderen het mooie landschap met de spectaculaire Mont-Saint-Michel. We gaan te voet tot aan het begin van de getijdenbrug, waar we terugkeren. Zoals gepland, we hebben geen zin in de overbevolkte straatjes op de Mont Saint-Michel zelf.

Goed opgelet in de fotoles. Hè Janna!

Foto’s kiezen is moeilijk.

Ik wist het op voorhand, maar toch: er was veel volk, heel veel volk. Gelukkig is er ook veel plaats.

Op de parking lunchen we nog op het gemak, waarna we doorrijden naar Saint-Malo. De god der barelen is ons niet goedgezind: ook de bareel van de parking wil van geen wijken weten, en het vereist een gesprekje met een parkeerwacht via een microfoontje in de automaat om de bareel te opnenen.

We zijn al flink moe en leggen onze planning vast, waarover ik al behoorlijk wat gepiekerd had. Er is een goede camperplek op 7km van het centrum, betalend en met stroom en de hele reutemeteut. Met de fiets “doenbaar met een paar heuveltjes”, maar die heuveltjes zie ik echt niet zitten. Alle andere camperplaatsen lijken niet geschikt te zijn. Ik had nagedacht over zo’n minder geschikt alternatief, of over naar het centrum rijden, de camper daar parkeren en de stad bezoeken, maar ik heb er geen zin in. Te moe, te warm, te druk wellicht. Plan is nu: we poten ons neer op de camperplaats op 7km van het centrum, zetten onze boel op, rusten wat (i.e. foto’s bekijken en bloggen), eten wat fruit, gaan dan een kijkje nemen hier in de buurt (er is een strand, er zijn winkeltjes) en eten ’s avonds een pot spaghetti op die Lies voor ons maakte, en die we in de diepvriezer meehadden. Morgenvroeg rijden we dan bij het vertrek langs Saint-Malo.

In de late namiddag gaan we eens kijken in de Havre de Rothéneuf, en worden van onze sokken geblazen. Het is eb, de scheepjes liggen te wachten op water, er is weinig volk, het is er gewoon impressionant mooi. Wat een mooie plaats is dit! En wat zijn we blij dat we op deze camperplaats zijn komen staan, zodat we deze speciale plek gezien hebben!

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag: