Vermageren zonder dieet

Vermageren zonder te diëten? Het kan. Waarom niet.

Ik weeg al lang niet meer wat ik 20 jaar geleden woog, en nadat ik gestopt was met roken, werd het maar erger en erger. Combinatie ook met de leeftijd, denk ik. Vroeger kon ik eten wat ik wilde, nu moet ik toch wel wat meer opletten. (<- understatement)

In augustus besloot Lies om op haar gewicht te gaan letten, en Meneertje Mertens en ik besloten om mee te doen. Na lang tegenwringen had ik eindelijk het punt bereikt waarop ik er zelf ook klaar voor was om mijn eetgewoonten om te gooien. We hebben ons eerst een tijdje op het systeem van de Weight Watchers gericht, punten tellen. Totdat ik zo’n beetje weg was met de do’s en don’ts, en met de hoeveelheden. We hebben de Weight Watchers ondertussen wat losgelaten, maar blijven opletten wat en hoeveel we eten.

Ik had het hierboven over “we”, maar vanaf nu ga ik het verder over “ik” hebben. Wat ik doe en wat ik daarvan vind.

Sedert augustus ben ik 8 kilo kwijt. Ik vind dat al netjes. Mijn eerste doel was 5 kilo, mijn tweede doel is nu nog eens 5 kilo, dus nog 2 kilo te gaan. Daarna eventueel nog 3 kilo, en dan zit ik weer op mijn gewicht van voor de rookstop. Dat zou ik al heel goed vinden. Wat ik daarna ga doen, zie ik nog wel. Hoe moeilijk of makkelijk ik dat gewicht bereik, hoe stabiel dat dan is en blijft. Of ik eventueel hinder ondervind van de hormoonpillen die ik nu neem (zouden gewichtstoename tot gevolg kunnen hebben).

Ik moet toegeven: het feit dat ik last heb van lactose-intolerantie, en dat ik steeds meer problemen krijg met industriële brol en (een overmaat aan) suiker, helpt wel. Ik heb het moeilijk gehad met het feit dat ik de consumptie van vooral kaas moest beperken, maar nu is het eigenlijk wel handig. Dat ik geen koekjes waarin zuivel verwerkt zit, kan verdragen: toch wel een gemak. Geen melkchocolade, geen chocolademelk. Geen speculozen. Want ik kan het niet meer opbrengen om me 3 uur slecht te voelen van 5 speculoosjes. Ik weet wel, ik kan lactasepillen nemen en ik doe dat regelmatig, maar toch niet voor koekjes of chocola. En zelfs met lactasepillen voel ik me slecht van die 5 speculoosjes, dus het is niet alleen de lactose. (melkpoeder is het ergst trouwens, en dat zit in vreselijk veel industriële bereidingen, zo eet ik al jaren geen Royco Minute Soup en trawanten meer).

Dat vergemakkelijkt het dus wel, om neen te zeggen tegen dingen waar ik dik van word. Dus ik heb niet het gevoel dat ik zo veel neen moet zeggen.

Verder is het letten op porties. Groenten à volonté, niet teveel aardappelen-pasta-couscous-brood, 100 gram vlees of vis. En dat lukt heel goed. Helemaal geen probleem mee. Saus maakte ik sowieso al heel weinig, en ik heb een hekel aan bechamel-saus maken dus dat komt goed uit. Gehakt, worst, gepaneerd vlees en dat soort dikmakers hebben we grotendeels van ons menu geschrapt. Af en toe mag het eens. Maar dan ook: 100 gram per persoon, en dat scheelt dus ook al.

Wat is er nog: fruit, en slaatjes. Ik eet graag slaatjes. Zelfgemaakte slaatjes. Sla, eventueel geraspte worteltjes, tomaat, komkommer, een klein beetje parmezaan (komt goed uit, heb ik geen lactoseprobleem mee en weinig kaas geeft veel smaak), beetje slasaus of zelfgemaakte vinaigrette, een (gemarineerd) artisjokhart, pijnboompitten, druifjes of appel, wat gerookte zalm of hesp of een gekookt eitje soms, enzovoort enzovoort. Lekker!

Oh en ik heb ook zo’n infuser fles ding waarin je water doet en allerlei dingen om een smaakje aan dat water te geven. Komkommer en citroen en basilicum, bijvoorbeeld. Of framboos en citroen. Of framboos en citroen en gember. Of gewoon framboos, dat vind ik nog het lekkerst eigenlijk. (frambozen uit de diepvries)

Wat eet ik zo op een dag. Nu ik voorlopig thuis ben, heb ik mijn draai een beetje gevonden wanneer ik wat eet en ik me er het best bij voel.

  • ’s ochtends rond 5u30 ontbijt met havermout, muesli met gedroogde vruchten en melk. En koffie met melk en suiker. Nu nog 1 klontje ipv 2.
  • tussen 9u en 10u een paar boterhammetjes (vaak geroosterd) met kaas en pickles bijvoorbeeld. Een grilled cheese sandwich (toast) mag af en toe eens.

  • rond de middag een tas soep, een slaatje, fruit, een yoghurtje. Hoeft niet allemaal, afhankelijk van de honger. Het kan ook overschot zijn van de dag voordien. Het fruit, het yoghurtje kunnen ook nog later in de namiddag.
  • ’s avonds warme maaltijd (1 keer per week vis, 1 keer per week veggie, en als ik voor de rest de vleesconsumptie kan beperken, dan doe ik dat ook).

  • en dan gaan wij vroeg slapen dus van ’s avonds nog vanalles zitten sneukelen is geen sprake.

Zo lukt het mij heel goed om aan een traag maar gestaag tempo te vermageren zonder dat ik constant honger en goesting heb. Rond de feestdagen ben ik één kilo bijgekomen, die er ondertussen weer af is. Nu kan ik dus weer verder, beetje per beetje rustig afvallen.

En wat bij ons een goede truuk is: wat je niet in huis hebt, dat kan je niet opeten. Je kan dan wel goesting hebben in chips, maar als er geen in de kast liggen, dan eet je er ook geen. Veel gemakkelijker dan constant moeten vechten tegen de verleiding van die zak chips die in de kast zo lief naar je ligt te roepen.

(ik moet zeggen: het laatste potje chips dat ik at, viel ook al zo slecht, dat ik sowieso een hele tijd geen zin meer zal hebben in chips kopen)

Verwante Berichten:

2 reacties

  1. He ik heb die infuser ook. Moet wel zeggen dat hij werkloos is nu in de winter zonder vers fruit. Diepvriesfruit had ik nog niet aan gedacht. Wel een aanrader dus?
    En knap resultaat zeg, super!

Zeg het eens?

%d bloggers liken dit: