Veiliger fietsen op de Dampoort

Ik heb een droom. Een fietsdroom! Een heel simpele fietsdroom eigenlijk. Vind ik toch, waarschijnlijk gaat iedereen nu beginnen roepen dat dat toch zo simpel niet is.

Momenteel mag je op bepaalde, beperkte stukken van het fietspad rond de Dampoort in twee richtingen rijden. Mijn droom is dat je de volledige Dampoort met de fiets kan ronden in de twee richtingen.

Momenteel is er 1 stuk waar je niet mag fietsen dat enorm, enorm op mijn zenuwen werkt. En het is niet eens een stuk. Het is een stukje van hoop en al 20 meter.

Tussen de Koopvaardijlaan en de voetgangerslichten onder de brug.

Ik heb het jarenlang gedaan. En ik doe het nog vaak. Vroeger was het fietsverkeer dat vanuit de Koopvaardijlaan kwam, redelijk beperkt. Maar het wordt steeds meer: door de Bataviabrug en DOK en door de aanleg van de Oude Dokken, door de algehele opwaardering van de buurt ook. Eens er daar meer en meer gewoond wordt, gaat de fietsdruk vanuit de Koopvaardijlaan steeds groter worden.

Ik heb me eens aan het tekenen gezet. Foto’s gemaakt half in het duister, dus dat is niet zo denderend maar hey, you catch my drift.

Voici de Dampuurte, in al haar eenvoudigheid.

Stel. (reële situatie, die ik jarenlang bijna dagelijks ondernam). Je moet van de Koopvaardijlaan naar de Dendermondsesteenweg. De paarse A en B op onderstaand tekeningetje. (de strepen met de blokskes in het midden zijn de zebrapaden/fietspaden onder het viaduct, viaduct dat ik voor het gemak weggelaten heb).

Dus. Van de Koopvaardijlaan naar de Dendermondsesteenweg op de manier dat het NIET MAG.

Je rijdt naar links, steekt de Koopvaardijlaan over, rijdt 20 meter fietspad, komt aan het zebrapad/fietspad, steekt over, en steekt dan verder over met verkeerslichten via het zebrapad/fietspad. Je slaat linksaf, en rijdt via wat hobbels (voetgangers op het fietspad, klanten van de slagerij op het fietspad, stationerende auto’s aan het eind van het fietspad) naar de Dendermonsesteenweg en je zet je weg verder.

Je moet dus 1 straat oversteken, en kruist dan de Dampoort via de verkeerslichten.

Rode pijltjes op onderstaande tekening, want je MAG NIET op de 20 meter fietspad van de Koopvaardijlaan naar de oversteekplaats.

De legale wijze dan. Van de Koopvaardijlaan naar de Dendermondsesteenweg. Je komt uit de Koopvaardijlaan (A), en rijdt naar rechts. Daar ben ik nog de Kleindokkaai vergeten tekenen, dus passeer je

  1. Kleindokkaai
  2. Dok Zuid (lichten)
  3. Dampoortstraat
  4. Hagelandkaai (lichten)
  5. Schoolkaai
  6. Kasteellaan (lichten)
  7. Dampoort station (2 in- en uitritten en nog wat busgedoe)

En dan ben je aan het stukje fietspad met hobbels om je weg verder te zetten naar de Dendermondsesteenweg. De groene pijlen op onderstaande tekening, want dit MAG WEL.

En nu ga ik u eerlijk zeggen: ik ga 99 op de 100 keer voor de niet legale wijze. Het verschil is immens. Het gaat me niet louter om tijdverlies en extra fietsen, het gaat me gewoon over de onveiligheid. De Dampoort is een onding, en de niet-wettelijke wijze is de veiligste. Punt.

En ik weet ook best wel waarom dit is: De Lijn vindt het stukje fietspad/voetpad/bushaltes daar te chaotisch, en wil geen fietsers in omgekeerde richting erbij.

Jammer, het is ook weer eens het gevolg van slechte infrastructuur want het is daar compleet achterlijk aangelegd (op 30 meter moeten voetgangers en fietsers elkaar 2 keer kruisen), jammer dat de veiligheid van de fietsers zo opgeofferd wordt.

Ik heb dus een droom. Een Dampoort-droom. Een heel eenvoudig, simpel fiets-Dampoort-droompje. Ik wil als fietser de Dampoort kunnen ronden in 2 richtingen. Danku!

Verwante Berichten:

Zeg het eens?

%d bloggers liken dit: