Fietssnelwegen in Vlaanderen. De theorie is mooi, de praktijk is vaak bedroevend tot frustrerend. In dit reeksje belicht ik elke week een verkeerssituatie die niet op een fietssnelweg hoort, en maak de vergelijking met een autosnelweg. Onderaan deze blogpost vind je de definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia, en een lijstje met voorgaande blogposts.

Deze week: het betere bochtenwerk. 

We fietsen nog steeds op de fietsnelweg F4 in Destelbergen richting Gent. We zijn zelfs nog steeds op dezelfde plek als vorige week, in de Houtstraat, want daar valt toch wel wat over te zeggen. 

In de onofficiële definitie van een fietssnelweg (vind je onderaan dit bericht) staat ook dat scherpe bochten vermeden worden. Laat ons eens een kijkje nemen naar mijn route op mijn fietscomputer: 

Dat ziet er redelijk bochtig uit. De bochten in realiteit: 

Ja, je ziet dat goed. Het armetierige moordstrookje stopt gewoon, je moet het doen met steentjes en vuil. 

Daar een beetje verder, links, na de bocht, mag je weer het fietspad/moordstrookje op. 

Nog even een foto van de overkant: 

Die bocht in de andere richting, daar heb ik als niet zo zeer behendige fietser moeite mee. Ik moet erg vertragen en raak die meestal maar wiebelig door. Een erg smalle bocht van 90 graden. 

Een paar weken later maakte ik nog foto’s vanuit de andere richting, een bocht verder. 

Al even hallucinant. Je moet eerst een straat oversteken, dan door de riool het fietspad terug op voor 2 meter, door de riool links afslaan, straat oversteken en dan terug door de riool het fietspad op. Netjes, echt. 

Kan je dat stukje fietspad skippen en links ervan rijden? Mwah, toch niet echt met een veilig gevoel… 

Kan dit op een autosnelweg? Neen. Iemand al zo’n bochten gezien op een autosnelweg? Ik dacht het niet. Meer woorden ga ik daar echt niet aan vuilmaken. 

Stay tuned voor een volgende illustratie van het begrip fietssnelweg, volgende week!



De definitie van een fietssnelweg volgens Wikipedia:
Fietssnelweg, snelfietsroute, snelle fietsroute en in Vlaanderen ook fiets-o-strade zijn informele benamingen voor een
fietspad dat is bedoeld voor langeafstandsverkeer.

Maar eigenlijk, nog volgens Wikipedia, is er geen definitie van een fietssnelweg.
Er is geen officiële definitie van een fietssnelweg. Tot de door overheden en verkeerskundigen genoemde kenmerken van een zo’n route behoren afwezigheid van gelijkvloerse kruisingen met gemotoriseerd verkeer, beter wegdek (bij voorkeur asfalt of beton) en afwezigheid van verkeerslichten. Tevens zijn fietssnelwegen doorgaans voorzien van een breder wegdek dan standaard fietspaden en worden scherpe bochten en omwegen in het tracé zo veel mogelijk vermeden. Vaak volgt een fietssnelweg het traject van een spoorweg, dat biedt een zo kort mogelijke route met een minimum aan kruisingen.
Fietssnelwegen worden genoemd als middel om files in het autoverkeer tegen te gaan. De verbetering van de fietsinfrastructuur kan de fiets een aantrekkelijker alternatief voor de auto in het woon-werkverkeer maken.

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag:

23 reacties

  1. Je ziet zo op de foto’s dat het bij de aanleg van die baan allemaal zo niet bedoeld was hé. In eerste instantie zouden er gewoon geen fietspaden geweest zijn, zelfs geen moordstrookjes. Er is in jaren niet zoveel gefietst als nu. Het wordt tijd dat er wat aan gedaan wordt!

    1. En dan wordt zoiets tot fietssnelweg gepromoveerd…
      (Misschien liggen die bedrijven daar ook niet bepaald ideaal, 3 voedselverwerkende bedrijven op een kluitje, in de velden, wel vlakbij de ring rond Gent, dat wel…)

  2. Ongelooflijk dat deze ‘paden’ fietssnelweg en worden genoemd!? De stukken die ik hier in de buurt ken, zijn grotendeels oké. Enkel doorheen de stad is het soms wat onveilig.

    1. Dat ook dus hè, zeker weten. Fietsers hoeven geen deftige infrastructuur. (“ze betalen er niet voor”, hoor je dan zeggen. Ja ’t zal!)

    1. Haha, zoals je al dacht: erg handig 🙂 Ik fiets zelden nog zonder. Het duurde even voor ik er volledig mee weg was, maar nu zou ik niet meer zonder kunnen. Zowel voor de route-info als voor alle andere info (cijfertjesliefhebber als ik ben).

    1. Ik denk dat ik alvast eens ga beginnen met het door te sturen naar de Fietsersbond, en dan nog eens zien of ik wat bevoegde instanties vind… ik ben in ieder geval nog niet aan het einde van dit reeksje.

Laat een reactie achter bij IreneReactie annuleren