Het duurde even voor dit vervolg er kwam: het lukt niet altijd om Wi-Fi te hebben, en dat is wel broodnodig om mijn blog bij te werken. Ik schrijf wel elke dag een verslagje, ook voor onszelf, want na 2 dagen zijn we al vergeten wat we gedaan hebben. En dan is een geschreven verslagje handig. De foto’s bij deze 2 dagen zijn onbewerkt, de Wifi-verbinding die we nu hebben veel te traag om foto’s te bewerken.

Dag 5 – Dinsdag 4 juli

Vandaag slaan we een rit over. Ik had gezien op Google Street View dat het moeilijk zou worden om een plaatsje te vinden en daarbij, het moet plezant blijven, dus af en toe moet het een dag wat rustiger. We gaan niet, zoals vele die-hards, de hele Tour volgen en we gaan niet dag na dag van de ene plaats naar de andere sjezen. We hebben lang gepalaverd of we naar La Planche des Belles Filles zouden rijden, en hebben besloten dat niet te doen. We gaan daar nooit plaats vinden, we gaan zelfs de berg niet oprijden om eens rond te kijken. We blijven voor de rest onze plannen waar we vandaag naartoe gaan, tot op het laatst veranderen. Uiteindelijk vertrekken we rond 7u op de camperplaats in Liefrange, en rijden via België naar Frankrijk.

Luxemburg is bij momenten prachtig. Wat zijn we blij dat we de kleinere wegen nemen, we zien ongelooflijk veel mooie landschappen. Langzaamaan klaart het weer uit, we rijden duidelijk naar de zon. Ons cash geld was een beetje op, we zoeken en vinden een Bancontact. Onze voorraad eten begint ook te minderen, en in Virton doen we boodschappen in een AD Delhaize. We proppen onze koelkast vol, eten een slaatje en gaan weer op pad. In de buurt van Longwy (aankomstplaats van gisteren) steken we de grens over en rijden meteen tussen glooiende graanvelden.

We hebben heel veel lol samen, we genieten enorm van het rijden, de landschappen, de wolken. We zijn ondertussen weer een goed op elkaar ingespeeld team van piloot en co-piloot. We hebben eens te meer wegen gekozen waar vaak geen kat te zien is, en rijden door het hol van pluto van Frankrijk (Frankrijk heeft er zo veel). Wat is het mooi. We rijden hele stukken langs de Maas (slanke versie), rijden door de Lorraine, en belanden in de Vogezen. We stoppen voor een tas koffie, we stoppen voor een boterham. Onderweg beslissen we niet te zot ver te rijden, een goeie 20 km voorbij startplaats van morgen Vittel. Daar zoeken we dan een camperplaats. Het rijden naar de camperplaats loopt een beetje fout, we rijden een 30-tal kilometer rond. Maar uiteindelijk vinden we waar we zijn moeten, een camperplaats op de Marina in Corre. Opnieuw is er nog veel plaats. Camperplaatsen met water en elektriciteit, en we kunnen ook douchen als we willen in een zeer nette douche. De omgeving is mooi, we zitten op het domein van de jachthaven van Corre aan de Saône.

Het is ondertussen op korte tijd enorm veel warmer geworden, en we hebben even moeite om daaraan te wennen. Er moet nog gekookt worden ook, dus het wordt nog wat warmer. Ik speel journalistje op de laptop, Meneertje Mertens doet de afwas, en samen plannen we wat we morgen gaan doen.

Dag 6 – Woensdag 5 juli

Ons plan was om vroeg op te staan, en dat doen we ook. De nacht was frisser dan verwacht, ik heb wakker gelegen en kruip nog even onder een warm deken.

We ontbijten, ruimen op, en vertrekken rond 6u15 in de richting van waar we gisteren kwamen. We hadden onthouden dat we op de Place Jeanne d’Arc in Passavant-la-Rochelle van het parcours gegaan zijn, en rijden terug naar daar om in de buurt een plekje te zoeken. We rijden wat kilometers verder, besluiten terug te keren naar een plaatsje dat we eerder zagen, vinden dat toch niet goed, en botsen dan op het ideale plekje. Een plekje voor 1 camper langs de weg het dorp uit. We maken een wandelingetje in het dorp, wat is het daar mooi!

Aan de rand van het dorp staat een imposant viaduct.

Vandaag hebben we satelliet-TV, maar het internet laat het afweten. Meneertje Mertens installeert de luifel en de vlaggen, ik maak eten klaar.

Dat doe ik al voor de middag, want het is ferm warm en ’s avonds koken is geen pretje. We eten al vroeg, en het smaakt enorm.

We blijven alleen staan op ons plekje, in de straat staan nog wel mensen maar niet vlak bij ons. Zo wordt er blijkbaar toch veel meer naar ons gegooid vanuit de publiciteitskaravaan, ook omdat ik consequent naar iedereen zwaai en zwaaiende mensen meer cadeautjes krijgen. Af en toe wordt er eens iets geroepen naar ons (Thomas De Gendt! Bonjour les Belges!) en iemand van Wanty Group Gobert zwaait naar de Belgskes. De stoeltjes en het tafeltje staan buiten, ik lees een boek (een echt boek! Van papier!), we kijken naar alles wat aan onze camper passeert, en wachten op de koers.

De renners zijn er tegen een uur of 2, een aantal vluchters (waaronder 3 Belgen) en 3 minuten later het peloton. Weer heel dicht op onze neus, het stof spat in het rond, maar wel veel sneller dan eergisteren.

Voor we het weten, is het weer allemaal gepasseerd. Zot, je bereidt alles voor, gaat erheen, zet alles op, wacht, en opeens hoep is het weer voorbij. Maar het is leuk. De hele voorbereiding is al meer dan de helft van de pret. We ruimen ons boeltje op, en vertrekken richting Troyes. We springen nog een doe-het-zelf zaak binnen voor een verloopstukje, gaan tanken, en rijden naar een camperplaats in Froncles. Opnieuw aan een kleine jachthaven.

Deze keer staan er nog veel andere campers, maar we kunnen er nog bij. En we hebben weer elektriciteit. Goed. Internet is weer maar een frustrerend gedoe, maar goed, niet erg. We bekijken nog wat we morgen gaan doen, en gaan weer vroeg slapen want morgen willen we weer vroeg vertrekken.

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag: