Holidays on wheels…

We gingen op reis naar Frankrijk vorige zomer….

En we huurden een mobilhome bij Holidaysonwheels voor ongeveer 200 euro per week goedkoper dan bij de meeste andere verhuurbedrijven. Het kon goedkoper want de mobilhomes worden niet elk jaar of 2 jaar vervangen. Wel, dit hebben we geweten want de 2e week van onze vakantie viel de mobilhome in panne.

20160708_174818

We hadden de reis grondig voorbereid, we zouden enkele ritten van de Ronde Van Frankrijk volgen, een bezoekje brengen aan vrienden die aan de voet van de Mont Ventoux wonen en enkele dagen verblijven op een gezellige camping aan het prachtige meer van Annecy.

De eerste dag, net na ons vertrek, merkten we op dat er water over de vloer van de mobilhome liep. We dachten eerst dat we de watertank te hoog gevuld hadden, wisten wij veel dat zoiets niet mogelijk was, het was tenslotte onze eerste reis met een mobilhome. Enkele tientallen kilometers verder bleek plots dat er geen water meer uit de keuken en badkamerkraan kwam en dat we het toilet niet meer konden doorspoelen. De pomp bleek defect te zijn. Wat nu? We hadden geen flauw benul van waar die watertank zat, laat staan dat we onderweg aan een nieuwe pomp zouden geraken en de defecte zouden kunnen vervangen… We behielpen ons 3 dagen met mineraalwater in flessen, gelukkig hadden we een tussenstop op een camping in Bourges waar we ons konden douchen.

Toen we bij onze vrienden in Caromb arriveerden, bleek er gelukkig een grote camperzaak in de buurt te zijn waar we een nieuwe waterpomp konden aanschaffen en het defect exemplaar konden vervangen. Ik had ondertussen de watertank gevonden en had opgemerkt dat de elektrische aansluitingen van de pomp gewoon met lusterklemmetjes gedaan waren, en dat de siliconenafdichting, op de plaats waar de elektriciteitsdraad de tank in ging richting pomp, losgekomen was. Er klotste dus constant water uit dit gat, water dat bleef staan bovenop de tank waar het grote schroefdeksel zich bevond.

20160712_074624

Het lusterklemmetje lag dus gewoon in een plas water en dat heeft de dood van de waterpomp veroorzaakt. Nu wisten we ook meteen hoe het kwam dat we water op de vloer van de mobilhome zagen.

Ondertussen hadden we al een groot deel mankementen aan deze mobilhome opgemerkt:

  1. Badkamer ruikt onfris, muf
  2.  Matras versleten
  3.  Vliegendeur versleten
  4.  Rolgordijnen zijraam slaapcompartiment sluiten niet
  5.  Raampje badkamer scharnier bovenaan kapot -> blijft niet openstaan
  6.  Kraan badkamer verkalkt -> flauwe waterstraal
  7.  Rolgordijnen keuken, mechanisme versleten
  8. Rolgordijnen raam tafel sluitingsmechanisme defect
  9. Tafel staat te los, versleten waarschijnlijk
  10. Afsluitgordijn stuurcabine versleten, plastieken haakjes kapot en ontbrekend
  11.  Zonnedeken voorruit helemaal versleten, alles ligt vol met glittertjes als je het gebruikt
  12.  Knop middelste kastje kapot, hebben wij zelf hersteld
  13.  Servies en bestek was heel vuil, bestekbakje was smerig (mag toch gecontroleerd worden alvorens te verhuren?)
  14.  Raampje rechterkant blijft niet openstaan, 1 scharnierstang ontbreekt…
  15.  Stoelen en tafel voor buiten oud en versleten (ondanks melding op website dat ze nieuw zijn)
  16.  Vuilwatertank lekt, drupt leeg
  17.  Stuurcabine stinkt constant naar diesel
  18.  Satellietantenne blokkeerde
  19.  Kastjes waren vuil

img-20160716-wa0003

Na 3 dagen vertrokken we van bij onze vrienden, met een gerust hart en zeer tevreden dat we terug een kraantje konden openzetten en er water zagen uitstromen. We hadden enkele honderden kilometers voor de boeg alvorens op de camping in Annecy te arriveren. Toen we Annecy binnenreden kort na de middag, voelden we dat de mobilhome niet meer reed zoals het hoorde, er wrong iets tegen.

Op 500 meter van onze camping, we reden gelukkig heel traag, blokkeerde plots het rechtervoorwiel en stonden we daar met een mobilhome waar geen beweging meer in te krijgen was. Na contact met de verhuurder, stuurde Touring België de Franse collega’s om eens te komen kijken. Na 3 uur in de blakende zon gewacht te hebben, arriveerde de takeldienst. Volgens de man van de takeldienst was het probleem te wijten aan defecte remblokken die het wiel blokkeerden, maar was er geen probleem om de 500 meter tot aan de camping te overbruggen als de remblokjes afgekoeld waren. Hij zou dan wel zorgen dat er de volgende dag (maandag) kon getakeld worden om de mobilhome naar een garage te brengen.

20160717_133042

De volgende ochtend belde de man van de takeldienst ons op om te melden dat de officiële Fiat-dealer in de buurt de reparatie maar pas op vrijdag kon uitvoeren, maar dat we wel terecht zouden kunnen bij een bevriende garagist die de reparatie op dinsdag kon uitvoeren. We moesten enkel Touring op de hoogte brengen en vragen om ons op dinsdagochtend te takelen en naar de garage te brengen. Zo gezegd, zo gedaan…

Ok, we hoopten dus dat op dinsdag in de namiddag het probleem zou opgelost zijn en dat we toch nog enkele dagen ongestoord van onze reis zouden kunnen genieten. Dinsdagochtend heel vroeg pakten we alles terug in want als de mobilhome zou getakeld worden, moest alles netjes weggestoken zijn. Maar vroeg takelen in Frankrijk betekent dat je pas rond 10.30h iemand ziet verschijnen 🙂

De mobilhome werd op de takelwagen getrokken en we vertrokken richting garage om in de loop van de namiddag onze vakantie verder te zetten…

13731049_10210238556507193_5340065100382359290_o

Tenminste dat hoopten we want toen na aankomst in de garage het rechtervoorwiel verwijderd werd, bleek het om een totaal ander defect te gaan. De roulementen van het wiel waren kapot en ook de cardanas was beschadigd…

Dat zou een reparatie van zeker meer dan 1000 euro worden, die de garagist enkel wou uitvoeren als we ter plaatse betaalden.

Contact met de verhuurder, contact met Touring, opnieuw contact met de verhuurder en opnieuw contact met Touring… en geen concrete oplossing…ondertussen stonden we daar in een industriepark met een geïmmobiliseerd voertuig. De reparatie kon pas vrijdag uitgevoerd worden want eerder waren er geen wisselstukken voorhanden, de verhuurder stortte gelukkig wel het nodige geld op de rekening van de garagist zodat de reparatie kon uitgevoerd worden.

Touring kon ons repatriëren, maar dat ko20160719_152556n MISSCHIEN pas de volgende dag door het beschikbaar stellen van een klein autootje waarmee we tot in Rijsel konden rijden om daar een taxi huiswaarts te nemen. Ofwel konden we 2 nachten in een hotel blijven met een maximum van 500 euro, maar dan was er geen repatriëring meer mogelijk. Ofwel konden we met alles onze plan trekken en de reparatie afwachten tot vrijdag. Meer kon Touring, volgens contract, niet doen voor ons.20160719_121103

Gelukkig was de garagist een man met een hart en stelde hij ons voor een kleine Citroën C1 van hem te gebruiken. We vonden een klein hotel met een betaalbare kamer + ontbijt voor 3 nachten, waardoor we nog ietwat mobiel waren en nog wat van onze vakantie konden genieten. Op vrijdagavond was de mobilhome gerepareerd en konden we huiswaarts sjezen. We hebben de hele nacht doorgereden om tegen ’s middags de mobilhome bij de verhuurder te kunnen afleveren, want die was reeds verhuurd aan de volgende klanten. We hadden de terugreis in 2 dagen gepland en via de kleine wegen… dat viel dus zwaar tegen.

img-20160726-wa0000

We hebben geen schadevergoeding gekregen (de waterpomp en 3 nachten hotel werden wel cash terugbetaald), geen excuses maar wel een rekening voor de paar honderd kilometer die we over de voorziene 2000 km gereden hadden en enkele tientallen euro’s van de waarborg voor een zogezegde beschadiging waarvan wij totaal niet weten of het er al was of niet. Uiteindelijk kostten de mobilhome en de reis ons meer dan de uitgespaarde 200 euro/week… Het is dan ook de laatste keer dat we met deze amateuristische firma gewerkt hebben. We zijn akkoord dat je pech nooit op voorhand kan voorzien maar bovenstaande gebreken en de panne die we hadden, wijzen op nonchalance en een gebrek aan onderhoud van een mobilhome die ingezet wordt voor de verhuur. De bijstandsverzekering was ook meer dan onvoldoende, hier had de verhuurder het voortouw moeten nemen en ons niet aan ons lot overlaten. Tenslotte hebben we hen een repatriëring van het voertuig (kan van 10 dagen tot een maand duren) bespaard, zodat ze het aan de volgende huurder, met een minimale vertraging, konden overhandigen.

Maar ondanks deze tegenslag is het reizen met een mobilhome ons zo bevallen dat we nu al voor volgend verlof bij een deftige verhuurfirma boekten en plannen maken om binnen een 3-tal jaar misschien onze eigen mobilhome aan te kopen.

Een meer “lyrische” versie van onze belevenissen met de gehuurde mobilhome vind je op deze pagina en deze pagina van Satur9’s blog.